هر زبان شامل کلمات و مجموعهای از قوانین است که باعث میشود یک جمله معنا پیدا کند. به همین ترتیب، در زبان برنامهنویسی پایتون، مجموعهای از کلمات از پیش تعیینشده وجود دارد که به آنها «کلمات کلیدی» گفته میشود. این کلمات کلیدی در پایتون به همراه شناساییکنندهها «Identifiers» جملات معناداری را تشکیل میدهند زمانی که با هم استفاده شوند. کلمات کلیدی در پایتون نمیتوانند به عنوان نامهای متغیرها، توابع یا کلاسها استفاده شوند.
مقدمه
کلمات کلیدی در پایتون واژههای خاصی هستند که معنای از پیش تعیینشدهای دارند و برای تعریف ساختار و منطق برنامه استفاده میشوند. این کلمات نمیتوانند بهعنوان نام متغیر، تابع یا شناسههای دیگر به کار روند. هر کلمهی کلیدی وظیفهی خاصی دارد، مانند کنترل جریان برنامه، تعریف توابع و کلاسها، یا مدیریت استثناها. تعداد این کلمات ممکن است در نسخههای مختلف تغییر کند، اما همواره برای حفظ خوانایی و سادگی زبان طراحی شدهاند.
در این مقاله از یادگیری پایتون ، در مورد کلمات کلیدی در پایتون و نحوه استفاده از آنها برای انجام برخی از وظایف خواهیم آموخت. کلمات کلیدی در پایتون ، کلمات رزرو شدهای هستند که نمیتوان از آنها به عنوان نام متغیر، نام تابع یا هر شناساییکننده دیگری استفاده کرد.
فهرست کلمات کلیدی و شناسه ها در پایتون
توضیحات | کلمه کلیدی | توضیحات | کلمه کلیدی |
بیانگر عبارتی است که منجر به درست نبودن آن می شود. | false | این یک اپراتور منطقی است | and |
با استثناء استفاده می شود | finally | برای ایجاد نام مستعار استفاده می شود | as |
برای ایجاد یک حلقه استفاده می شود | for | برای رفع اشکال استفاده می شود | assert |
برای وارد کردن بخش های خاصی از یک ماژول | from | یک حلقه را بشکنید | break |
برای اعلام یک متغیر سراسری استفاده می شود | global | برای تعریف کلاس استفاده می شود | class |
برای ایجاد یک بیانیه شرطی | if | از تکرار بعدی یک حلقه رد شوید | continue |
برای وارد کردن یک ماژول استفاده می شود | import | برای تعریف تابع استفاده می شود | def |
برای تست برابری دو متغیر استفاده می شود | is | برای حذف یک شی استفاده می شود | del |
برای بررسی اینکه آیا یک مقدار در Tuple ، List و غیره وجود دارد یا خیر. | in | عبارات شرطی، مانند other – if | elif |
برای ایجاد یک تابع ناشناس استفاده می شود | lambda | در یک دستور شرطی استفاده می شود | else |
این یک مقدار تهی را نشان می دهد | None | try – except برای رسیدگی به این خطاها استفاده می شود | except |
به مجموعه ای از عبارات برای کار با کوروتین ها اشاره دارد. | Async | انتظار به عبارت «انتظار» اشاره دارد که در کوراتین ها استفاده می شود. | Await |
بیانگر عبارتی است که نتیجه آن true خواهد بود. | true | این یک متغیر غیر محلی است | nonlocal |
سعی کنید برای رسیدگی به خطاها استفاده می شود | try | این یک اپراتور منطقی است | not |
در حالی که Loop برای اجرای یک بلوک از دستورات استفاده می شود | while | این یک اپراتور منطقی است | or |
دستور with در مدیریت استثنا استفاده می شود | with | پاس زمانی استفاده می شود که کاربر این کار را نمی کند، می خواهید هر کدی را اجرا کنید | pass |
کلمه کلیدی yield برای ایجاد یک تابع مولد استفاده می شود | yield | برای مطرح کردن استثناها ی خاطاها استفاده می شود. | raise |
بازگشت برای پایان دادن به اجرا استفاده می شود | return |
دریافت لیست تمام کلمات کلیدی در پایتون
ما همچنین میتوانیم تمام نامهای کلمات کلیدی در پایتون را با استفاده از کد زیر دریافت کنیم.
import keyword # printing all keywords at once using "kwlist()" print("The list of keywords is : ") print(keyword.kwlist)
خروجی:
The list of keywords are: ['False', 'None', 'True',"__peg_parser__ 'and', 'as', 'assert', 'async', 'await', 'break', 'class', 'continue', 'def', 'del', 'elif', 'else', 'except', 'finally', 'for', 'from', 'global', 'if', 'import', 'in', 'is', 'lambda', 'nonlocal', 'not', 'or', 'pass', 'raise', 'return', 'try', 'while', 'with', 'yield']
بیایید هر کلمه کلیدی در پایتون را با مثالهای خوب و بهصورت جزئی بررسی کنیم.
کلمات کلیدی در پایتون چیست؟
- True: این کلمه کلیدی در پایتون برای نمایش مقدار بولی «صحیح» استفاده میشود. اگر یک عبارت درست باشد، مقدار True چاپ میشود.
- False: این کلمه کلیدی در پایتون برای نمایش مقدار بولی «غلط» استفاده میشود. اگر یک عبارت غلط باشد، مقدار False چاپ میشود.
- None: این یک ثابت ویژه است که برای نمایش مقدار تهی یا خالی استفاده میشود. مهم است بدانید که مقدار None معادل صفر یا یک لیست خالی مثل: [ ] نیست. None یک شی از نوع داده خاص خود به نام NoneType است. امکان ایجاد چند شی None وجود ندارد، اما میتوان این مقدار را به متغیرها اختصاص داد.
استفاده از کلمات کلیدی در پایتون
مقدار False برابر با ۰ است و مقدار True برابر با ۱ است.
مثال:
- True + True + True = 3
- True + False + False = 1
- مقدار None برابر با صفر یا یک لیست خالی (مثل: []) نیست.
print(False == 0) print(True == 1) print(True + True + True) print(True + False + False) print(None == 0) print(None == [])
خروجی:
True True ۳ ۱ False False
کلمه کلیدی and در پایتون
این یک عملگر منطقی در پایتون است. «and» اولین مقدار نادرست را بازمیگرداند. اگر مقدار نادرست پیدا نشود، آخرین مقدار را بازمیگرداند. جدول حقیقت «and» در زیر نشان داده شده است.
۳ and 0 مقدار ۰ را بازمیگرداند.
۳ and 10 مقدار ۱۰ را بازمیگرداند.
۱۰ or 20 or 30 or 10 or 70 مقدار ۱۰ را بازمیگرداند.
عبارات بالا ممکن است برای برنامهنویسانی که از زبانهایی مانند C آمدهاند گیجکننده باشد، جایی که عملگرهای منطقی همیشه مقادیر بولی (۰ یا ۱) را بازمیگردانند. توضیحات زیر از مستندات پایتون برگرفته شدهاند:
عبارت x and y ابتدا x را ارزیابی میکند؛ اگر x نادرست باشد، مقدار آن بازگردانده میشود؛ در غیر این صورت، y ارزیابی شده و مقدار آن بازگردانده میشود.
عبارت x or y ابتدا x را ارزیابی میکند؛ اگر x درست باشد، مقدار آن بازگردانده میشود؛ در غیر این صورت، y ارزیابی شده و مقدار آن بازگردانده میشود.
توجه داشته باشید که and و or مقدار و نوع بازگشتی را به False و True محدود نمیکنند، بلکه آخرین آرگومان ارزیابیشده را بازمیگردانند. این ویژگی گاهی مفید است، مثلاً اگر s رشتهای باشد که در صورت خالی بودن باید با یک مقدار پیشفرض جایگزین شود، عبارت s or foo مقدار مطلوب را تولید میکند.
از آنجا که not باید یک مقدار جدید ایجاد کند، صرفنظر از نوع آرگومان خود، همیشه مقدار بولی بازمیگرداند (برای مثال، not foo مقدار False تولید میکند).
کلمه کلیدی or در پایتون
این یک عملگر منطقی در پایتون است. or اولین مقدار درست را بازمیگرداند. اگر مقدار درست پیدا نشود، آخرین مقدار را بازمیگرداند. جدول حقیقت or در زیر نشان داده شده است.
۳ or 0 returns 3 ۳ or 10 returns 3 ۰ or 0 or 3 or 10 or 0 returns 3
- not: این عملگر منطقی مقدار حقیقت را معکوس میکند. جدول حقیقت not در زیر نشان داده شده است.
- in: این کلمه کلیدی در پایتون برای بررسی اینکه آیا یک کانتینر حاوی مقداری است یا نه، استفاده میشود. این کلمه کلیدی در پایتون همچنین برای حلقه زدن از روی کانتینر استفاده میشود.
- is: این کلمه کلیدی در پایتون برای بررسی هویت اشیا استفاده میشود، یعنی برای چک کردن اینکه آیا دو شی در همان مکان حافظه قرار دارند یا نه.
پیادهسازی کلمات کلیدی در پایتون
کد زیر عملیاتهای مختلف پایتون را نشان میدهد:
عملیات منطقی
- or: زمانی که حداقل یکی از عملوندها True باشد، True برمیگرداند.
- and: زمانی که هر دو عملوند True باشند، True برمیگرداند.
- not: عملوند را منفی میکند.
کلمه کلیدی in در پایتون
- بررسی میکند که آیا s در رشته وجود دارد یا نه و بهطور مناسب چاپ میکند.
- از روی کاراکترهای رشته حلقه میزند.
کلمه کلیدی is در پایتون
- بررسی میکند که آیا دو رشته خالی (”) مشابه هستند (که True باز میگرداند).
- بررسی میکند که آیا دو دیکشنری خالی ({}) مشابه هستند (که False باز میگرداند).
print(True or False) print(False and True) print(not True) if 's' in 'programstore': print("s is part of programstore") else: print("s is not part of programstore") for i in 'programstore': print(i, end=" ") print("\r") print(' ' is ' ') print({} is {})
خروجی:
True False False s is part of programstore g e e k s f o r g e e k s True False
کلمات کلیدی تکرار در پایتون
- for: این کلمه کلیدی در پایتون برای کنترل جریان و ایجاد حلقه استفاده میشود.
- while: مشابه for عمل میکند و برای کنترل جریان و ایجاد حلقه استفاده میشود.
- break: برای کنترل جریان حلقه استفاده میشود. این دستور برای خروج از حلقه استفاده شده و کنترل را به دستوری که بلافاصله پس از حلقه قرار دارد منتقل میکند.
- continue: این کلمه کلیدی در پایتون نیز برای کنترل جریان کد استفاده میشود. این دستور، تکرار جاری حلقه را رد میکند اما حلقه را پایان نمیدهد.
استفاده از کلمات کلیدی تکرار در پایتون
کد شامل یک حلقه for و یک حلقه while است:
- حلقه For: از ۰ تا ۹ تکرار میشود و اعداد را چاپ میکند. وقتی به عدد ۶ میرسد، حلقه را متوقف میکند.
- حلقه While: مقدار i را از ۰ مقداردهی اولیه کرده و اعداد ۰ تا ۹ را چاپ میکند. زمانی که i برابر با ۶ باشد، آن را رد کرده و به تکرار بعدی ادامه میدهد.
for i in range(10): print(i, end=" ") if i == 6: break print() i = 0 while i < 10: if i == 6: i += 1 continue else: print(i, end=" ") i += 1
خروجی:
۰ ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۰ ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۷ ۸ ۹
کلمات کلیدی شرطی در پایتون
- if: یک دستور کنترلی برای تصمیمگیری است. اگر عبارت صحیح باشد، کنترل به بلوک دستور if منتقل میشود.
- else: یک دستور کنترلی برای تصمیمگیری است. اگر عبارت نادرست باشد، کنترل به بلوک دستور else منتقل میشود.
- elif: یک دستور کنترلی برای تصمیمگیری است که کوتاهشدهی else if است.
استفاده از کلمات کلیدی شرطی در پایتون
کد مقدار متغیر i را بررسی میکند:
- اگر i برابر با ۱۰ باشد، پیام «i is 10» را چاپ میکند.
- اگر i برابر با ۲۰ باشد، پیام «i is 20» را چاپ میکند.
- اگر i نه ۱۰ و نه ۲۰ باشد، پیام «i is not present» را چاپ میکند.
در این مورد، چون مقدار i برابر با ۲۰ است، پیام «i is 20» چاپ خواهد شد.
i = 20 if (i == 10): print("i is 10") elif (i == 20): print("i is 20") else: print("i is not present")
خروجی:
i is 20
کلمات کلیدی ساختار در پایتون
کلمات کلیدی در پایتون، واژههای رزروی هستند که وظایف خاصی را تعریف میکنند و نمیتوان از آنها بهعنوان نام متغیر، تابع یا شناساییکننده استفاده کرد:
کلمه کلیدی def در پایتون
کد یک تابع به نام fun را با استفاده از کلمه کلیدی def تعریف میکند.
زمانی که این تابع با استفاده از ()fun فراخوانی میشود، پیام Inside Function را چاپ میکند. این کد نشاندهنده استفاده از کلمه کلیدی def برای تعریف و فراخوانی یک تابع در پایتون است.
def fun(): print("Inside Function") fun()
خروجی:
Inside Function
کلمه کلیدی class در پایتون
کلمه کلیدی class برای تعریف کلاسهای تعریفشده توسط کاربر استفاده میشود. این کد یک کلاس پایتون به نام Dog را تعریف میکند که دارای دو ویژگی کلاس، attr1 و attr2، و یک متد به نام fun است که این ویژگیها را چاپ میکند.
یک شیء به نام Rodger از کلاس Dog ایجاد میشود، ویژگیهای کلاس را دسترسی داده و متد را فراخوانی میکند.
زمانی که اجرا میشود، مقدار attr1 و attr2 را چاپ کرده و متد این مقادیر را نمایش میدهد، که نتیجهی نهایی را تولید میکند.
class Dog: attr1 = "mammal" attr2 = "dog" def fun(self): print("I'm a", self.attr1) print("I'm a", self.attr2) Rodger = Dog() print(Rodger.attr1) Rodger.fun()
خروجی:
mammal I'm a mammal I'm a dog
کلمه کلیدی with در پایتون
کلمه کلیدی with برای اجرای یک بلوک کد در چارچوب متدهایی که توسط context manager تعریف شدهاند استفاده میشود. این کلمه کلیدی در برنامهنویسی روزمره کمتر استفاده میشود.
این کد نشان میدهد که چگونه میتوان از عبارت with برای باز کردن یک فایل با نام file_path در حالت نوشتن («w») استفاده کرد. متن «!hello world» را در فایل مینویسد و به طور خودکار باز و بسته شدن فایل را مدیریت میکند.
استفاده از with برای مدیریت بهتر منابع به کار میرود و تضمین میکند که فایل پس از اجرای بلوک به درستی بسته شود.
# using with statement with open('file_path', 'w') as file: file.write('hello world !')
کلمه کلیدی as در پایتون
کلمه کلیدی as برای ایجاد یک نام مستعار برای ماژولی که وارد شده استفاده میشود. به عبارت دیگر، به ماژول واردشده یک نام جدید اختصاص میدهد.
این کد از ماژول math پایتون استفاده میکند که با نام مستعار gfg وارد شده است. این کد فاکتوریل عدد ۵ را محاسبه و چاپ میکند.
تابع ()math.factorial برای محاسبه فاکتوریل یک عدد استفاده میشود. در این مورد، فاکتوریل ۵ که برابر با ۱۲۰ است، محاسبه میشود.
import math as gfg print(gfg.factorial(5))
خروجی:
۱۲۰
کلمه کلیدی pass در پایتون
کلمه کلیدی pass یک دستور خنثی در پایتون است. وقتی با آن مواجه میشویم، هیچ عملی انجام نمیشود. این دستور برای جلوگیری از خطاهای تورفتگی «indentation» و بهعنوان یک جایگزین موقت استفاده میشود.
این کد شامل یک حلقه for است که ۱۰ بار تکرار میشود. دستور pass بهعنوان یک جایگزین در داخل حلقه استفاده شده است و نشان میدهد که هیچ عملی خاص در طول اجرای حلقه انجام نمیشود.
n = 10 for i in range(n): # pass can be used as placeholder # when code is to added later pass
خروجی:
کلمه کلیدی Lambda در پایتون
کلمه کلیدی «lambda» برای ایجاد توابع ساده و بازگشتی بهصورت خطی استفاده میشود که در داخل آنها اجازهی استفاده از دستورات دیگر وجود ندارد.
این کد یک تابع لامبدا به نام «g» تعریف میکند که یک آرگومان «x» میگیرد و مقدار مکعب «x» را بازمیگرداند. سپس این تابع لامبدا با آرگومان ۷ فراخوانی شده و نتیجهی آن چاپ میشود. در این مثال، مکعب عدد ۷ محاسبه و مقدار ۳۴۳ نمایش داده میشود.
# Lambda keyword g = lambda x: x*x*x print(g(7))
خروجی:
۳۴۳
کلمات کلیدی Return و Yield در پایتون
Return: این کلمه کلیدی در تابع برای بازگرداندن نتیجهی نهایی از یک تابع استفاده میشود و بلافاصله اجرای تابع را متوقف میکند.
Yield: این کلمه کلیدی در تابع مشابه دستور «return» عمل میکند اما برای بازگرداندن یک تولیدکننده «generator» استفاده میشود.
استفاده از کلمات کلیدی Return و Yield در پایتون
کلمه کلیدی «return» برای بازگرداندن یک نتیجه نهایی از تابع و خروج فوری از آن استفاده میشود. در مقابل، کلمه کلیدی «yield» برای ایجاد یک تولیدکننده به کار میرود و به تابع اجازه میدهد که بدون خروج کامل، چندین مقدار را یکی پس از دیگری بازگرداند. زمانی که از «return» استفاده میشود، یک مقدار بازگردانده شده و اجرای تابع متوقف میشود، اما با استفاده از «yield» مقادیر بهصورت مرحلهای بازگردانده میشوند و حالت تابع حفظ میشود.
# Return keyword def fun(): S = 0 for i in range(10): S += i return S print(fun()) # Yield Keyword def fun(): S = 0 for i in range(10): S += i yield S for i in fun(): print(i)
خروجی:
۴۵ ۰ ۱ ۳ ۶ ۱۰ ۱۵ ۲۱ ۲۸ ۳۶ ۴۵
کلمات کلیدی Import و From در پایتون
- import: این دستور برای اضافه کردن یک ماژول خاص به برنامهی فعلی استفاده میشود.
- from: بهطور کلی همراه با دستور «import» به کار میرود و برای وارد کردن یک عملکرد خاص یا کلاسی از یک ماژول استفاده میشود.
استفاده از کلمات کلیدی Import و From در پایتون
کلمه کلیدی import برای وارد کردن ماژولها یا توابع و کلاسهای خاص از آنها استفاده میشود تا بتوانید از آنها در کد خود استفاده کنید. کلمه کلیدی from به شما اجازه میدهد که همراه با import مشخص کنید که کدام توابع یا کلاسها را از یک ماژول وارد کنید.
در مثال مورد نظر، هر دو روش تابع «factorial» را از ماژول «math» وارد میکنند و امکان استفاده مستقیم از این تابع در کد را فراهم میسازند.
# import keyword from math import factorial import math print(math.factorial(10)) # from keyword print(factorial(10))
خروجی:
۳۶۲۸۸۰۰ ۳۶۲۸۸۰۰
کلمات کلیدی مدیریت استثنا در پایتون
- try: این کلمه کلیدی در پایتون برای مدیریت استثناها استفاده میشود. در داخل بلوک «try»، کد بررسی میشود و اگر خطایی رخ دهد، بلوک «except» اجرا میشود تا خطا را مدیریت کند.
- except: همانطور که در بالا توضیح داده شد، این کلمه کلیدی در پایتون همراه با «try» برای گرفتن استثناها و مدیریت خطاها استفاده میشود.
- finally: این بلوک همیشه اجرا میشود، صرفنظر از اینکه آیا در بلوک «try» خطایی رخ داده یا نه. یعنی همیشه در انتهای اجرای برنامه اجرا خواهد شد.
- raise: با استفاده از کلمه کلیدی «raise» میتوان یک استثنا را بهطور صریح در کد ایجاد کرد.
- assert: این کلمه کلیدی در پایتون برای اشکالزدایی استفاده میشود. معمولاً برای بررسی صحت کد به کار میرود. اگر عبارت داخل آن درست باشد، هیچچیزی اتفاق نمیافتد، اما اگر غلط باشد، یک خطای «AssertionError» ایجاد میشود و میتوان پیامی همراه با آن خطا چاپ کرد.
استفاده از کلمات کلیدی مدیریت استثنا در پایتون
مثال ۱: کد ارائهشده در اینجا استفاده از چند کلمه کلیدی مختلف در پایتون را نشان میدهد:
- try و except: برای مدیریت استثناها، بهویژه خطای «ZeroDivisionError»، استفاده میشود و در صورت وقوع خطا، پیام خطا چاپ میشود.
- finally: این بلوک همیشه اجرا میشود و پیامی با عنوان «This is always executed» چاپ میکند، چه خطایی رخ داده باشد یا نه.
- assert: شرایطی را بررسی میکند و اگر آن شرایط نادرست باشد، یک «AssertionError» با پیام «Divide by 0 error» ایجاد میکند.
- raise: یک استثنای سفارشی (TypeError) را با پیغام خطای مشخص ایجاد میکند، اگر شرط خاصی برقرار نباشد.
a = 4 b = 0 try: k = a//b print(k) except ZeroDivisionError: print("Can't divide by zero") finally: print('This is always executed') print("The value of a / b is : ") assert b != 0, "Divide by 0 error" print(a / b) temp = "program store" if temp != "geeks": raise TypeError("Both the strings are different.")
خروجی:
Can't divide by zero This is always executed The value of a / b is : AssertionError: Divide by 0 error
مثال ۲: این کد از کلمه کلیدی raise برای ایجاد یک استثنای سفارشی از نوع TypeError استفاده میکند، اگر دو رشته برابر نباشند.
temp = "geeks for geeks" if temp != "geeks": raise TypeError("Both the strings are different.")
خروجی:
TypeError: Both the strings are different.
کلمه کلیدی del در پایتون
کلمه کلیدی del برای حذف یک ارجاع به یک شیء استفاده میشود. هر متغیر یا مقدار موجود در لیست را میتوان با استفاده از del حذف کرد.
استفاده از کلمه کلیدی del در پایتون
در این کد، متغیرهای my_variable1 و my_variable2 ابتدا تعریف شدهاند و سپس با استفاده از کلمه کلیدی del حذف میشوند. هنگامی که پس از حذف این متغیرها تلاش کنید آنها را چاپ کنید، با NameError مواجه خواهید شد، زیرا دیگر متغیرها وجود ندارند.
my_variable1 = 20 my_variable2 = "programstore" print(my_variable1) print(my_variable2) del my_variable1 del my_variable2 print(my_variable1) print(my_variable2)
خروجی:
۲۰ programstore NameError: name 'my_variable1' is not defined
کلمه کلیدی global و nonlocal در پایتون
- global: این کلمه کلیدی درپایتون برای تعریف یک متغیر داخل تابع بهصورت متغیر با دامنهی جهانی «global» استفاده میشود.
- nonlocal: این کلمه کلیدی در پایتون مشابه global است، اما بهجای متغیرهای جهانی، متغیری را که در تابع خارجی تعریف شده است، تغییر میدهد. این معمولاً در توابع تو در تو «nested functions» کاربرد دارد.
استفاده از کلمات کلیدی global و nonlocal در پایتون
در این کد، کلمه کلیدی global برای اعلام متغیرهای جهانی a و b استفاده میشود. سپس تابعی به نام add تعریف میشود که این متغیرهای جهانی را با هم جمع میکند و نتیجه را چاپ میکند.
قسمت دوم کد کاربرد کلمه کلیدی nonlocal را نشان میدهد. تابع fun شامل متغیری به نام var1 است، و در داخل تابع تو در تو gun، از nonlocal استفاده میشود تا مشخص شود که میخواهیم متغیر var1 تعریفشده در تابع خارجی fun را تغییر دهیم. این کد مقدار var1 را افزایش میدهد و آن را چاپ میکند.
a = 15 b = 10 def add(): c = a + b print(c) add() def fun(): var1 = 10 def gun(): nonlocal var1 var1 = var1 + 10 print(var1) gun() fun()
خروجی:
۲۵ ۲۰
خلاصه و نتیجه گیری
کلمات کلیدی در پایتون واژههایی هستند که معنای خاصی دارند و نمیتوان از آنها به عنوان نام متغیر یا تابع استفاده کرد. این کلمات کلیدی در پایتون برای ساختاردهی کد و مشخص کردن وظایف مختلف برنامه استفاده میشوند، مانند تعریف توابع، متغیرها، شرطها و حلقهها. پایتون کلمات کلیدی در پایتون مختلفی مانند if ،else ،for ،while و def دارد که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند. آشنایی با این کلمات کلیدی در پایتون برای نوشتن کدهای صحیح و کارآمد در پایتون ضروری است.
خانم فتحی با بیان عالی مطالب را ارائه کردید. خیلی خوب مطالب را فهمیدم.
ممنونم ازتون
قطعااا سرچ اول من همیشه پی استور هست. من کارشناسی ارشد دارم و میتونم بگم که خانم فتحی تدریس قوی و عالی دارند.
مرسی از لطفتون
عالی بود، چون خودم همزمان برنامه نویسی رو انجام میدادم و همراه با مثال های ایشون پیش میرفتم.
جامع بود همه چی رو پوشش میداد راحت میشد برنامه نویسی کرد.
ممنون از لطفت
آموزش بسیار شیوا و خوبی بود.لذت بردم و استفاده کردم. برای کسی که از پایه و از صفر قصد یادگیری پایتون را دارد؛ عالیست. خداقوت و موفق باشید.
ممنون از لطف و محبتتون
سلام. بنده این آموزش را مطالعه کردم در صورتی که اصلا هیچ چیزی از پایتون قبلا نمیدونستم و بسیار لذت بردم از نحوه بیان و تدریس شما
ممنونم از توجه و لطفتون