اگر اصطلاح «طراحی UX و UI» را شنیدهاید، احتمالاً این سوال برایتان پیش آمده که طراحی UI و UX چیست و چه مفهومی دارد؟ با پیشرفت روزافزون دنیای دیجیتال، طراحی UX و UI به یکی از موضوعات پرطرفدار تبدیل شده است. در دنیای امروز که «اینترنت اشیا» در حال گسترش است، تقریباً همه چیز به توجه به تجربه کاربری نیاز دارد. ما در این مقاله، از سری مقالات آموزشی پی استور به سؤال اصلی UI و UX چیست؟ پاسخ خواهیم داد.
مقدمه
در دنیای دیجیتال امروز، طراحی تجربه کاربری (UX) و طراحی رابط کاربری (UI) بخشهای کلیدی در فرآیند توسعه محصولات دیجیتال بهشمار میآیند. با توجه به رقابت روزافزون در بازارهای آنلاین و نیاز به جذب کاربران، اهمیت داشتن تجربه کاربری بهینه و یک رابط کاربری جذاب و کاربردی بیشتر از هر زمان دیگری احساس میشود. در این مقاله، به بررسی مفاهیم پایهای و تفاوتهای بین طراحی UX و UI خواهیم پرداخت. همچنین به نقش حیاتی طراحان UX/UI در بهبود تجربه کاربر و تأثیر آنها بر موفقیت محصولات دیجیتال خواهیم پرداخت. این مقاله نه تنها برای طراحان و توسعهدهندگان، بلکه برای هر کسی که به بهبود تجربه کاربری علاقهمند است، مفید خواهد بود.
UI و UX چیست؟
UI یا همان «رابط کاربری» به طراحی ظاهری و بصری محصول یا اپلیکیشن اشاره دارد. این بخش شامل طراحی دکمهها، منوها، رنگها، فونتها و دیگر اجزای گرافیکی است.
UX یا همان «تجربه کاربری» به نحوه تعامل کاربران با سیستم اشاره دارد. تجربه کاربری میتواند شامل راحتی، دسترسی آسان و لذتبخش بودن فرآیند استفاده از محصول باشد.
این دو بهطور معمول کنار هم قرار میگیرند، چرا که هر دو حرفهای مرتبط با هم هستند و اغلب با همکاری یکدیگر به پیش میروند. پس بیایید بهطور دقیقتری بررسی کنیم و هر آنچه که باید در مورد طراحی UX و UI بدانید را مرور کنیم.
طراحی UX چیست؟
حال که فهمیدیم UI و UX چیست؟، وقت آن است که به بررسی نقش تجربه کاربری (UX) در طراحی بپردازیم.
بهطور ساده، طراحی تجربه کاربری (UX) فرایند برنامهریزی برای نوع تجربهای است که یک فرد هنگام تعامل با یک محصول خواهد داشت.
طراحی UX بر تعامل انسان با محصولات و خدمات روزمره تمرکز دارد. هدف طراحی UX این است که استفاده از این محصولات و خدمات – چه دیجیتال و چه فیزیکی – آسان، منطقی و لذتبخش باشد.
شاید شما هم زمان زیادی را صرف جستجوی نظرات کاربران درباره یک قهوهساز جدید کرده باشید. در واقع، شما فقط بهدنبال یک وسیله جدید نیستید، بلکه بهدنبال محصولی هستید که ویژگیهایی داشته باشد تا برای شما، بهعنوان کاربر، تجربهای لذتبخش فراهم کند.
برای مثال، ویژگیهایی مانند دهانه ضد چکه، خاموشی خودکار، و سبد فیلتر قابل استفاده مجدد، نیازهای کاربر را برآورده کرده، استفاده را آسان میکنند، و در حین استفاده به کاربر حس کنترل و آزادی میدهند. طراحان UX / UI نیز هنگام طراحی یک اپلیکیشن وب، دقیقاً با همین طرز فکر پیش میروند. آنها میخواهند تجربه کاربر ساده و شهودی باشد.
اصطلاح «تجربه کاربری» از دهه ۹۰ میلادی رواج یافته است. این واژه توسط دان نورمن، دانشمند علوم شناختی در شرکت اپل، ابداع شد؛ زمانی که اپل هنوز به شهرت امروزی خود نرسیده بود. او تمرکز زیادی بر طراحی کاربرمحور داشت؛ روشی که کاربر را در مرکز فرایند طراحی محصول قرار میداد. در حالی که امروزه واژه «کاربرپسند» برای همه آشناست، در آن زمان هنوز اصطلاح رایجی نبود.
اما طراحی UX فقط به محصولات فیزیکی و دیجیتال محدود نمیشود؛ بلکه تمامی جنبههای تعامل نهایی کاربر با شرکت، خدمات آن و محصولاتش را در بر میگیرد.
حرف «U» در UX یعنی چه؟ چرا مهم است؟
همانطور که استیو جابز، بنیانگذار اپل، بهدرستی گفته است: «باید با تجربه مشتری شروع کنید و از آنجا به سمت فناوری بروید – نه برعکس.»
کاربر کسی است که با محصول شما زندگی میکند، آن را مصرف میکند و مدام با آن سر و کار دارد. وظیفه شما بهعنوان طراح UX این است که تجربهای لذتبخش و مفید برای او فراهم کنید.
اما پیش از هر چیز، باید بدانید او کیست. طراحی پرسونای کاربر (که معمولاً توسط یک پژوهشگر UX انجام میشود؛ کسی که بیشتر در پشت صحنه و با دادهها کار میکند) به ما این امکان را میدهد که یک کاربر ایدهآل را تصور کرده و خواستهها، نیازها و نارضایتیهای او از راهحلهای فعلی را بررسی کنیم.
حرف آخر این است:
برای اینکه چیزی بسازید که واقعاً برای کاربر مفید باشد، باید او را بشناسید.
با قرار دادن پرسونای کاربر در مرکز فرایند طراحی، اطمینان حاصل میکنیم که نقاط ضعف و دردسرهای کاربر را حذف کردهایم و محصولی کاربرپسند ارائه دادهایم که او سالها از آن تعریف خواهد کرد (یا حداقل تا زمانی که نسخهای جدیدتر و بهتر ارائه شود).
پس از تعریف پرسونای کاربر، وظیفه طراح UX و تیم او این است که تمام مراحل مسیر کاربر در تعامل با محصول را بهدقت بررسی کنند. تمام بخشهای این مسیر باید بهیادماندنی بوده و برای کاربر ارزشافزوده ایجاد کند. شناخت دقیق کاربر هدف و مسیر کاربر به طراحان کمک میکند تا در هر مرحله او را شگفتزده و راضی نگه دارند.
برای مثال، بیایید نگاهی بیندازیم به مسیر کاربری «مت» در استفاده از Carvana، یک وبسایت محبوب برای خرید و فروش خودروهای دست دوم.
مت بهدنبال خودرویی جدید است. او از چانهزنی با فروشندههای نمایشگاه خسته شده، تا اینکه تبلیغ Carvana، دستگاه خودکار فروش خودرو، توجهاش را جلب میکند. وارد وبسایت Carvana میشود و با هیجان چند خودرو را در فهرست علاقهمندیهای خود ذخیره میکند.
او هنوز کمی مردد است، بنابراین با یکی از مشاوران Carvana گفتوگو میکند و همچنین با دوستی که اخیراً از Carvana خرید کرده مشورت میگیرد. حالا که احساس آمادگی میکند، خودروی مورد نظرش را انتخاب کرده و اطلاعات پرداخت را وارد میکند. یک هفته بعد، خودروی نو و درخشانش جلوی در منزلش تحویل داده میشود. بدون شک این بهترین تجربه خرید خودرویی است که مت تاکنون داشته است!
در این مثال، بهوضوح دیده میشود که Carvana کاربر را در مرکز کسبوکار خود قرار داده است. آنها کاربر هدف (کسی مثل مت) و مشکلات او (تنفر از چانهزنی در نمایشگاه) را شناسایی کردهاند، سپس تمامی مراحل مسیر خرید او را با دقت طراحی کردهاند تا محصول نهایی ساده، بسیار کاربردی، و از نظر احساسی جذاب باشد.
این دقیقاً همان تعریف طراحی تجربه کاربری خوب است: ساخت محصولاتی که مفید، قابل استفاده و خواستنی باشند.
طراحی UI چیست؟
یکی از سوالات مهم دیگر در دنیای طراحی این است که UI چیست و چرا اهمیت دارد؟
طراحی UI (رابط کاربری) یک رویکرد کاربرمحور برای طراحی ظاهر زیباییشناختی یک محصول دیجیتال است. بهطور خلاصه، طراحان UI مسئول خلق ظاهر و حس یک وبسایت یا اپلیکیشن هستند. رابط کاربری، همان چیدمان گرافیکی اپلیکیشن است. این رابطها نهتنها باید کاربردی باشند، بلکه باید استفاده از آنها آسان و از نظر بصری جذاب باشد.
طراحان UI روی نقاط تماس بصریای تمرکز دارند که کاربران از طریق آنها با محصول تعامل برقرار میکنند. این موارد میتواند شامل تایپوگرافی (نوع و سبک نوشتار)، پالت رنگها، دکمهها، انیمیشنها و تصاویر دیگر باشد. تصور کنید که در یک اپلیکیشن چه کارهایی انجام میدهید – کشیدن برای حذف، کشیدن به پایین برای بهروزرسانی، وارد کردن متن و… تمامی این عناصر بصری یا انیمیشنهایی که امکان تعامل با اپ را فراهم میکنند، باید طراحی شوند.
هرچند طراحی UI شباهتهایی با طراحی گرافیک دارد، اما این دو یکسان نیستند.
اینجاست که جزئیات تجربه کاربری مت در Carvana وارد عمل میشود. آیا او میتواند بهراحتی فیلترهای موجود در سایت را مرور کند؟ آیا این فیلترها درست عمل میکنند؟ آیا لازم است حساب کاربری بسازد یا میتواند با حساب گوگل یا فیسبوک وارد شود؟
رابط کاربری فقط محدود به صفحات نمایش نیست. رابطهای دیگر نیز وجود دارند، مانند:
- رابطهای کنترل صوتی (مثل Siri، Alexa و Google Assistant).
- رابطهای صوتی (VUI) در حال حاضر تجربه کاربری را بهبود میبخشند و باعث میشوند کاربران راحتتر و سریعتر به اطلاعات موردنیاز خود برسند یا کارهای خاصی را انجام دهند.
با این حال، در این مقاله تمرکز ما بر رابطهای دیجیتال (نمایشگرها) است.
در جمعبندی، طراحان UI طراحان گرافیکی هستند که هدفشان خلق رابطهایی است که از نظر زیبایی کاربران را جذب کرده و در عین حال انجام وظایف موردنظر را برای آنها آسان کنند.
طراح UX کیست و چه کاری انجام میدهد؟
اگر پیشزمینه یا علاقهای به طراحی، استراتژی برند یا فناوری دارید، شغل طراحی UX (تجربه کاربری) میتواند مناسب شما باشد. اما ابتدا باید بدانیم طراح UX دقیقاً چه کاری انجام میدهد؟
طراحان UX بهعنوان حامیان کاربر عمل میکنند.
گاهی اوقات، وقتی نمیتوانید طرز استفاده از یک محصول یا وبسایت را متوجه شوید، ممکن است فکر کنید مشکل از شماست. اما در اغلب مواقع، اینطور نیست. این مسئولیت طراح UX است که با در نظر گرفتن نیازها و تواناییهای شما طراحی کند. آنها وظیفه دارند محصول و فناوری را نهفقط مفید، بلکه لذتبخش و آسان برای استفاده طراحی کنند.
پیش از طراحی یک محصول، طراحان UX کار خود را با تحقیق آغاز میکنند.
تحقیقات کاربر معمولاً با مصاحبههای حضوری شروع میشود. این مصاحبهها به طراحان کمک میکنند تا انگیزهها و نارضایتیهای کاربران را درک کنند. همچنین، طراح با انجام تستهای کاربری، رفتار کاربران را بهصورت عملی مشاهده میکند.
با شناسایی موانع کلامی و غیرکلامی، طراح UX میتواند طراحی را اصلاح و بازبینی کند تا بهترین تجربه ممکن را برای کاربر فراهم سازد.
طراح UX همچنین اطمینان حاصل میکند که جریان استفاده از محصول بهصورت منطقی و گامبهگام پیش برود: اگر کاربر «هدفی» دارد، سادهترین و شهودیترین راه رسیدن به آن هدف چیست؟
با رجوع مداوم به پرسونای کاربر و مسیر کاربر، آنها باید همیشه کاربر نهایی را در ذهن داشته باشند. طراح UX همچنین دادهها و الگوهای رفتاری را تحلیل میکند. در مرحله ایدهپردازی، ایدههایی را شکل میدهد که بعداً برای ساخت نمونههای اولیه «Prototype» و انجام آزمایشهای واقعی روی کاربران استفاده میشوند.
طراحی UX فرآیندی تکرارشونده است، به این معنا که کار طراح بهندرت «تمام» میشود. بلکه محصول بهصورت مداوم آزمایش و بهبود پیدا میکند.
در یک نگاه، وظایف طراح UX شامل موارد زیر است:
- طراحی پرسونای کاربر و انجام تحقیقات کاربری
- طراحی جریان کاربر «User Flow» و وایرفریمها
- ساخت نمونههای اولیه از محصول
- تست محصول با کاربران واقعی
- بهبود تدریجی محصول از طریق تستهای مداوم
پروژههایی که طراحان UX روی آنها کار میکنند میتوانند بسیار متنوع باشند.
طراحان UX روی اپلیکیشنها، وبسایتها و محصولات در صنایع مختلف کار میکنند. در بیشتر مواقع، طراحان UX مسئول زیبایی بصری محصول نیستند، بلکه تمرکزشان بر تعامل کاربر و مسیر او با محصول است.
با این حال، برخی طراحان UX در زمینه طراحی تعامل کاربر «User Interaction Design» نیز فعالیت میکنند که بیشتر به جنبههای بصری اپ یا وبسایت میپردازد. برخی دیگر نیز در حوزه طراحی خدمات «Service Design» فعالیت دارند؛ یعنی طراحی یک تجربه کلی، مانند اقامت در یک هتل پنجستاره.
طراح UX به چه مهارتهایی نیاز دارد؟
از آنجا که کار طراحی UX بسیار تخصصی است، طراحان UX باید مجموعهای از مهارتهای فنی داشته باشند؛ از جمله طراحی و نمونهسازی با ابزارهایی مانند Sketch، Figma و Adobe XD. همچنین باید با فرایند تفکر طراحی «Design Thinking» آشنا باشند تا بتوانند در تمام مراحل طراحی مشارکت مؤثر داشته باشند.
علاوه بر مهارتهای فنی «Hard Skills»، طراحان UX موفق، باید مهارتهای نرم «Soft Skills» نیز داشته باشند؛ یعنی تواناییهایی که آنها را در محیط کار حرفهای و مؤثر میسازد.
- تحقیق «Research»: تحقیق یکی از کلیدیترین مهارتهای طراحی UX است. طراح باید بتواند از دادههایی که در مراحل اولیه یا حین تستهای واقعی جمعآوری میکند، بینشهای قابلاقدام استخراج کند.
- حل مسئله «Problem-Solving»: طراح UX باید بتواند راهحلهای مختلفی برای یک مشکل خاص کاربر در مرحله ایدهپردازی «Ideate» بررسی کند. این فرآیند فقط در ابتدای طراحی نیست، بلکه دائماً در حال توسعه و بهبود محصول برای کاربرپسندتر شدن است.
- ارتباط «Communication»: از آنجا که طراحی UX یک فرآیند کاملاً مشارکتی است، توانایی برقراری ارتباط اهمیت زیادی دارد. طراح UX باید توان همدلی داشته باشد تا بتواند محصول را از دید کاربر ببیند، نیازها و اهداف او را درک کند و بتواند آنها را بهخوبی برای تیم و ذینفعان توضیح دهد.
طراح UI کیست و چه کاری انجام میدهد؟
طراحان UI معمولاً پیشزمینهای در طراحی گرافیک، طراحی داخلی یا هنرهای بصری دارند. آنها مسئول خلق رابطهایی هستند که استفاده از آنها برای کاربر ساده و لذتبخش باشد. این رابطها ماهیتی گرافیکی دارند و شامل وبسایتها، اپلیکیشنها، و بازیهای ویدیویی میشوند.
وظیفه اصلی طراح UI این است که ایدههای طراح UX را به واقعیت بصری تبدیل کند.
وقتی تیم UX فرایند خود را به پایان رسانده و وایرفریمها را تحویل میدهد، طراحان UI وظیفه دارند تا چیدمان بصری محصول را طراحی کنند. برای مثال، در وبسایتها، آنها مسئول طراحی عناصری هستند که کاربر با آنها تعامل دارد؛ مثل منوها، دکمهها، فرمها، و غیره
البته طراح UI باید از زاویه دید کاربر طراحی کند. هرچند ممکن است هنرمند بسیار خوبی باشد، اما طراحی نه برای خودش، بلکه برای کاربر است.
کاربر چه میخواهد؟
او میخواهد بتواند بهراحتی در سایت حرکت کند، بهصورت شهودی صفحات را مرور کند و بدون فکر زیاد به اطلاعات مورد نظرش برسد. بنابراین، وظیفه طراح UI این است که چنین تجربهای را فراهم سازد: محصولی قابل ناوبری، روان و آنقدر شهودی که انگار نامرئی است.
این موضوع شامل رعایت اصول پایه طراحی (مثل تعادل و تضاد)، مطالعه طراحی تعامل، و انتخاب دقیق تایپوگرافی، سبک منوها، دکمهها، آیکونها و… است؛ بهطوری که هم هویت برند را منعکس کند و هم نیاز کاربر را برآورده سازد.
وظایف طراح UI ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- اجرای تمام مراحل طراحی بصری از ایدهپردازی تا تحویل نهایی به توسعهدهندگان وب.
- ایجاد وایرفریمها، استوریبردها، جریانهای کاربری و نقشههای سایت.
- ایجاد و ترویج دستورالعملها، بهترین شیوهها و استانداردهای طراحی برند.
انواع مختلف رابط کاربری
زمانی که به دنبال شغلی در این حوزه هستید، آشنایی با انواع مختلف رابطهای کاربری میتواند مفید باشد.
۱- رابط خط فرمان
رابط خط فرمان (CLI) یک برنامه است که ورودیهای متنی را برای اجرای توابع در سیستمعامل شما میپذیرد. این نوع رابط چیز جدیدی نیست و در واقع، شیوه اولیه استفاده از کامپیوترها بود. بهجای کلیک با موس، کاربران باید زبان سیستم را میآموختند تا با کامپیوتر تعامل کنند. این رابط بهصورت خطی عمل میکند، به این معنا که کاربر دستوری را وارد میکند و ماشین بهصورت خروجی چاپی یا پیامی روی نمایشگر پاسخ میدهد.
CLI ابزاری قدرتمند است که به توسعهدهندگان این امکان را میدهد که نرمافزار نصب کنند، برنامهها را اجرا کنند و با چند کلمه ساده به پوشهها دسترسی پیدا کنند. یادگیری نحوه استفاده از CLI باعث انعطافپذیری بیشتر میشود، بهویژه هنگام کار با حجم زیاد دادهها یا فایلها.
۲- رابط کاربری گرافیکی
رابط کاربری گرافیکی (GUI) به کاربران این امکان را میدهد که با استفاده از عناصر بصری، با محصولات دیجیتال تعامل کنند، بدون نیاز به وارد کردن متنی زیاد. این رابط، رابط اصلی است که بیشتر افراد امروزه استفاده میکنند. GUIها بهطور شهودی طراحی شدهاند و از نظر بصری جذاب هستند، که باعث میشود یادگیری و استفاده از آنها آسانتر باشد. بهعنوان مثال، پنجرهها، نوارهای پیمایش، پوشهها همه جزء رابط گرافیکی هستند. زیرا برخی منابع به نمایش گرافیک اختصاص مییابد، ممکن است GUI نسبت به ماشینهایی که از CLI استفاده میکنند کندتر عمل کنند.
۳- رابطهای مبتنی بر صدا
رابطهای مبتنی بر صدا (که به آنها VUI یا رابط کاربری صوتی گفته میشود) به کاربران این امکان را میدهند که با استفاده از فرمانهای صوتی با سیستمها تعامل کنند. پیشرفتهای اخیر در پردازش زبان طبیعی باعث شدهاند که محصولاتی مانند Amazon Alexa، Siri اپل، و Google Assistant ایجاد شوند. رابطهای صوتی در حال محبوبتر شدن هستند و منحنی یادگیری پایینی دارند زیرا نیاز به زمان کمی برای یادگیری نحوه استفاده از آنها دارند.
مهارتهای مورد نیاز برای طراح UI
برای تبدیل شدن به یک طراح UI، برخی از مهارتهای فنی ضروری هستند. طراحان UI باید با جدیدترین روندها، تکنیکها و فناوریها آشنا باشند. از نظر طراحی گرافیک، آنها باید درک عمیقی از طراحی بصری، طراحی رابط کاربری، طراحی برند، چیدمانها و غیره داشته باشند. همچنین باید در استفاده از ابزارهای طراحی بصری و وایرفریم مانند Adobe XD، Figma، Sketch و Mockplus ماهر باشند. تجربه کار در فرآیندهای توسعه Agile/Scrum و یادگیری HTML، CSS، و JavaScript برای نمونهسازی سریع نیز مفید است.
در محیط کاری امروزی، هر دو نوع مهارتهای فنی (Hard Skills) و نرم (Soft Skills) به یک اندازه اهمیت دارند. اگر شما در حال تغییر شغل هستید، مهارتهای نرم که در زیر ذکر شده میتوانند به شما کمک کنند:
- خلاقیت «Creativity»: طراحان UI باید توانایی تجسم ایدهها به صورت بصری را داشته باشند. این یعنی باید ایدهها یا مشکلات پیچیده را بهطور ساده، زیبا و کاربرپسند ارائه دهند. این کار نیاز به خلاقیت دارد.
- کار گروهی و ارتباطات «Teamwork and Communication»: طراح UI باید یک عضو مؤثر تیم باشد. آنها به طور نزدیک با طراحان محصول و توسعهدهندگان وب همکاری میکنند، بنابراین باید ارتباط واضحی برقرار کنند تا محصول نهایی به درستی ساخته شود.
- انعطافپذیری «Adaptability»: فناوری به طور مداوم در حال تغییر است. طراحان UI خوب تغییرات را پذیرفته و با روندهای صنعت هماهنگ میشوند تا به طور مستمر محصولات و خدمات خود را بهبود دهند.
تفاوت بین UI و UX چیست؟
ممکن است برای بسیاری از افراد سوال پیش بیاید که تفاوت UI و UX چیست؟، چرا که این دو مفهوم به هم نزدیک هستند، اما تفاوتهای زیادی دارند که باید به آنها توجه کرد. در ادامه به برخی از این تفاوتها اشاره میکنیم.
طراحی UX و UI اغلب به اشتباه بهطور مترادف استفاده میشوند، اما این دو مسیر شغلی متفاوت هستند. در حالی که هر دو طراحی UX و UI بر تجربه نهایی کاربر تمرکز دارند، تفاوتهای اساسی بین این دو وجود دارد.
هترین توضیح برای این تفاوتها را میتوان از زبان Dain Miller، توسعهدهنده وب، اینگونه بیان کرد:
UI همان زین، رکابها و مهارها هستند. UX همان احساسی است که وقتی میخواهید اسب را سوار شوید، تجربه میکنید.
بیایید دقیقتر بررسی کنیم.
مثل همیشه، مثال سوارکاری بهخوبی نقشهای UX و UI را توضیح میدهد. این دو نقش بهطور غیرقابل تفکیک به هم مرتبط هستند، اما نقشهای متفاوتی دارند. هرکدام به تجربه نهایی کاربر از سوارکاری اسب کمک میکنند. هرکدام باید کاربر هدف خود و نتیجهای که او قصد دارد به آن دست یابد را درک کنند.
طراحی UX بیشتر بر روی سفر کاربر و حل مشکل او تمرکز دارد. در این مثال، این بیشتر به لذت سوارکاری و تجربهای که کاربر از اسبسواری دارد مربوط است.
از سوی دیگر، طراحی UI بر روی عناصر ملموس محصول متمرکز است — مانند ظاهر و عملکرد سطوح مختلف آن برای انجام وظیفه (مثل زین و دیگر اجزای اسب).
در نهایت، UX و UI مکمل یکدیگرند، اما هر کدام نقشی متفاوت در تجربه کاربر ایفا میکنند.
یک طراح UX معمولاً با جنبههای مفهومی فرایند طراحی درگیر است و بر روی کاربر و سفر او با محصول تمرکز میکند. آنها شخصیتهای کاربری، سفرهای کاربری، تحقیق، ایدهپردازی، نمونهسازی و آزمایش را ایجاد میکنند و ایدهها را به نتیجه میرسانند.
از طرف دیگر، طراحی UI بر روی عناصر بصری و فنی محصول متمرکز است. طراحان یک سری نقاط تماس «touchpoints» ایجاد میکنند تا کاربران بتوانند با محصولات تعامل داشته باشند. آنها اطمینان میدهند که کاربران میتوانند وظایف خود را به روشی آسان و از نظر بصری دلپذیر انجام دهند.
به عبارت دیگر، برخی از مسئولیتهای شغلی مشترک مانند وایرفریمسازی، نمونهسازی، قابلیت استفاده و دسترسی وجود دارد که برای هر دو نیاز است، به علاوه برخی از مهارتهای نرم مفید.
UX تمامی تجربیاتی که یک فرد از آغاز تا پایان با یک محصول یا خدمات دارد را در بر میگیرد. در حالی که طراحی UI خاص روشهای فردی تعامل مردم با یک محصول یا خدمت است. به عبارت دیگر، چهره تجربه کاربر را تشکیل میدهد.
یک طراح UX و UI کیست؟
اگر اینها دو نقش جداگانه هستند، چرا آگهیهای شغلی برای طراحان UX / UI وجود دارد؟ گاهی اوقات این دو بهعنوان دو زمینه جداگانه در نظر گرفته میشوند — UX بر روی تحقیق و ایدهپردازی تمرکز دارد و UI بر زیباییشناسی، برندینگ، دسترسی و قابلیت استفاده — اما هر دو در طراحی محصول ضروری هستند.
طراحان UX و UI بهطور همزمان کار میکنند و برخی شرکتها ممکن است یک نفر را برای انجام هر دو نقش استخدام کنند. این موضوع به صنعت و ساختار شرکت بستگی دارد، اما ممکن است دلیل خوبی برای آن وجود داشته باشد، همانطور که در ادامه توضیح داده شده است. علاوه بر این، برای طراحان UX ضروری است که UI را درک کنند و برعکس.
برای این منظور، طراحان UX که با طراحی رابط کاربری آشنا هستند و طراحان UI که با طراحی کاربرپسند آشنایی دارند، میتوانند دانش خود را در کارشان ادغام کنند. این منجر به ایدههای بهتر، استفاده کارآمدتر از زمان شرکت و در نهایت استخدامی قابل بازاریابیتر میشود.
بسیاری از شرکتها اکنون برای موقعیتهای شغلی طراح UX / UI بهعنوان یک نقش ترکیبی استخدام میکنند، زیرا مهم است که یک نفر هر دو جنبه معادله را درک کند تا بهترین محصول دیجیتال ایجاد شود. علاوه بر این، یک شرکت ممکن است بخواهد یک نفر — یک طراح UX / UI — محصول دیجیتال را در تمام فرآیند ایجاد هدایت کند و این فرد میتواند بهعنوان یک مدافع واقعی برای کاربر عمل کند، زیرا از مرحله ایدهپردازی با محصول درگیر بوده است.
مهارت های کلیدی یک طراح UX و UI
به طور کلی، طراحان UX و UI به دنبال یافتن روشهایی برای بهبود مداوم محصولات و خدمات هستند. آنها ممکن است از صفر شروع کنند یا محصولات موجود را سادهتر، سریعتر یا جذابتر کنند. به عنوان مثال، اپلیکیشن محبوب شما چقدر وقت به وقت بهروزرسانی میشود؟ طراحان UX / UI همیشه در حال تکرار و بهبود هستند — جمعآوری دادهها، استخراج بینشها، جستجو برای جدیدترین روندها، آزمایش کردن — بهمنظور مفیدتر و کاربرپسندتر کردن محصولات.
شرح شغل طراحان UX و UI بسیار متنوع است و آگهیهای شغلی در زمینههای مختلفی وجود دارد. برخی از شرکتهای کوچک درونسازمانی ممکن است تنها به اندازه کافی کار یا بودجه برای یک طراح داشته باشند. بنابراین ممکن است یک نفر را برای انجام هر دو نقش استخدام کنند.
برخی دیگر ترجیح میدهند افرادی با هر دو مجموعه مهارت را استخدام کنند تا تیمی بزرگ و متنوع بسازند و امکان رشد درونسازمانی فراهم کنند. بههرحال، طراحی محصول هم UX و هم UI را ترکیب میکند تا برنامههای نرمافزاری کاربرپسند و شهودی ایجاد کند. همچنین محققان UX وجود دارند که مسئول بخش عمدهای از تحقیق هستند و طراحان گرافیک که تنها بر طراحی تمرکز دارند. گاهی این نقشها ترکیب میشوند!
به هر حال، خبر خوب برای جویندگان کار این است که طراحان UX / UI در تقاضای بالا هستند. طراحان UX / UI در فرآیند تفکر طراحی مشارکت دارند و یک محصول بصری را اجرا میکنند. بنابراین، آنها به مجموعهای از مهارتهای فنی مانند تحقیق UX، طراحی وایرفریم و پروتوتایپ، طراحی تعامل، ارتباطات بصری و معماری اطلاعات نیاز دارند.
طراحان UX و UI همچنین باید نشان دهند که ارتباطات خوبی دارند، بازیکنان تیمی هستند، کنجکاو و انعطافپذیر هستند. آنها باید درک همدلانهای از کاربر داشته باشند تا بتوانند وبسایتها، اپلیکیشنها و محصولات فیزیکی شگفتانگیز را ایجاد و اجرا کنند.
در نهایت، چون عناوین شغلی اغلب اشتباه گرفته میشوند یا بهطور متقابل استفاده میشوند، یک کسبوکار ممکن است در واقع به دنبال یک طراح UX، طراح UI یا طراح محصول باشد. حتماً قبل از درخواست، آگهی شغلی را با دقت بخوانید.
در صورت تمایل به گسترش دانش خود در حوزه برنامهنویسی طراحی سایت، مطالعه سایر مقالات ما از جمله موضوعات مربوط به برنامهنویسی فرانتاند، بکاند و همچنین معرفی بهترین فریمورکهای طراحی سایت را به شما توصیه میکنیم. این مطالب میتوانند راهگشای مسیر حرفهای شما در دنیای توسعه وب باشند.
نتیجه گیری
در دنیای طراحی دیجیتال، UI و UX مفاهیم اساسی هستند که به بهبود تجربه کاربران و عملکرد محصولات کمک میکنند. UI و UX چیست؟ تجربه کاربری UX به فرآیند طراحی و بهبود کلی تجربه کاربر با یک محصول اشاره دارد، طراحی رابط کاربری UI بر جنبههای بصری و تعاملات کاربران با محصول تمرکز دارد. این دو زمینه با یکدیگر همکاری دارند تا محصولاتی کاربرپسند و جذاب ایجاد کنند. طراحان UX و UI باید مهارتهای مختلفی را برای درک نیازهای کاربران و ارائه راهحلهای مؤثر در طراحی به کار بگیرند. به طور کلی، UI و UX از ارکان موفقیت محصولات دیجیتال به شمار میروند و در دنیای امروز با رشد سریع فناوری، بازار کار برای طراحان این حوزه در حال گسترش است.