گرفتن ورودی در پایتون یکی از اصولیترین روشهای تعامل برنامه با کاربر است. با استفاده از این قابلیت، میتوان اطلاعات موردنیاز برنامه را مستقیماً از کاربر دریافت کرد و بر اساس آن، فرآیندهای مختلفی را اجرا نمود. تابع input در پایتون ابزاری ساده و قدرتمند برای دریافت داده از کاربران است که به شما امکان میدهد ورودیهای متنی یا عددی را جمعآوری کرده و در برنامه خود استفاده کنید. این روش بهخصوص در برنامههایی که فاقد رابط گرافیکی هستند، بسیار کاربردی است و تجربه کاربر را بهبود میبخشد.
مقدمه
در زبان برنامهنویسی پایتون، ورودیها برای دریافت اطلاعات از کاربر استفاده میشوند. تابع ()input متداولترین روش برای گرفتن ورودی از کاربر است که مقدار واردشده را بهصورت یک رشته بازمیگرداند. در صورت نیاز به نوع دادهای دیگر، میتوان مقدار ورودی را با استفاده از توابعی مانند ()int یا ()float تبدیل کرد. دریافت ورودی به برنامه امکان میدهد تا دادههای پویا را پردازش کند و تعامل بیشتری با کاربر داشته باشد.
گرفتن ورودی در پایتون با استفاده از تابع input
تابع input در پایتون یکی از ابزارهای اصلی برای دریافت اطلاعات از کاربر است. این تابع به برنامه اجازه میدهد که از طریق محیط کنسول با کاربر تعامل داشته باشد. وقتی از این تابع استفاده میکنید، برنامه منتظر میماند تا کاربر دادهای وارد کند. پس از وارد کردن داده و زدن دکمه تأیید «Enter»، مقدار واردشده به صورت یک رشته «string» به برنامه بازمیگردد.
اگر بخواهید دادههای عددی یا نوع دیگری را از کاربر دریافت کنید، لازم است که این مقدار را به نوع داده مناسب تبدیل کنید. مثلاً برای تبدیل به عدد صحیح یا اعشاری، از توابع تبدیل نوع مانند int یا float استفاده میشود.
تابع input همچنین امکان نمایش یک پیام راهنما یا دستورالعمل را به کاربر دارد، که با وارد کردن این پیام به عنوان آرگومان تابع، هنگام اجرای برنامه به نمایش درمیآید. این قابلیت به شما کمک میکند تا کاربر دقیقاً بداند چه نوع دادهای باید وارد کند.
این تابع یکی از سادهترین و پرکاربردترین روشها برای ایجاد تعامل در برنامههایی است که رابط کاربری گرافیکی ندارند. با استفاده از آن میتوانید ورودیهای متنوعی مانند متن، اعداد یا حتی چند مقدار را از کاربر دریافت کنید و با ترکیب آنها عملکرد برنامه را متناسب با نیاز کاربر تنظیم کنید.
چگونه دریافت ورودی با تابع input در پایتون انجام میشود؟
در پایتون، با استفاده از تابع ()input میتوان اطلاعاتی را از کاربر دریافت کرد.
زمانی که کد به تابع ()input میرسد، اجرای برنامه متوقف میشود و منتظر میماند تا کاربر داده موردنظر خود را وارد کند. پس از وارد کردن ورودی و تأیید آن، برنامه ادامه فرآیند خود را اجرا خواهد کرد.
input()
پس از فراخوانی این تابع، کاربر میتواند کاراکترهای دلخواه خود را در کنسول وارد کرده و با فشردن کلید Enter، وارد کردن اطلاعات را تمام کند.
توسعهدهندگان معمولاً نیاز دارند با کاربران تعامل داشته باشند، چه برای دریافت داده و چه برای ارائه نوعی نتیجه. بیشتر برنامهها امروزه از یک کادر گفتگو بهعنوان روشی برای درخواست از کاربر برای وارد کردن نوعی ورودی استفاده میکنند. در حالی که پایتون دو تابع داخلی برای خواندن ورودی از صفحهکلید در اختیار ما قرار میدهد:
تابع ()input در پایتون
این تابع ابتدا داده واردشده توسط کاربر را دریافت کرده و به یک رشته تبدیل میکند. خروجی این تابع همیشه به صورت یک رشته متنی خواهد بود و نوع داده آن <class ‘str’> است. این تابع محتوای واردشده را پردازش یا ارزیابی نمیکند، بلکه دقیقاً همان چیزی که وارد شده را به صورت متن بازمیگرداند.
پایتون یک تابع داخلی به نام input دارد که برای دریافت اطلاعات از کاربر استفاده میشود. هنگام فراخوانی این تابع، اجرای برنامه متوقف میشود و منتظر میماند تا کاربر داده موردنظر خود را وارد کند. پس از اینکه کاربر کلید Enter را فشار داد، برنامه ادامه پیدا میکند و مقدار واردشده را به عنوان خروجی ارائه میدهد.
inp = input('STATEMENT') Example: ۱. >>> name = input('What is your name?\n') # \n ---> newline ---> It causes a line break >>> What is your name? Ram >>> print(name) Ram # ---> comment in python
# Python program showing # a use of input() val = input("Enter your value: ") print(val)
ورودی بهعنوان یک رشته استفاده میشود:
name = input('What is your name?\n') print(name)
خروجی:
What is your name? -
چگونه تابع ورودی در پایتون کار میکند؟
- زمانی که تابع ()input اجرا میشود، جریان برنامه متوقف میشود تا زمانی که کاربر ورودی خود را وارد کند.
- متن یا پیامی که در صفحه نمایش برای درخواست از کاربر جهت وارد کردن مقدار ورودی نمایش داده میشود، اختیاری است، به این معنی که نمایش پیغام ورودی در صفحه نمایش الزامی نیست.
- هرچه که بهعنوان ورودی وارد کنید، تابع ()input آن را به یک رشته تبدیل میکند. حتی اگر یک مقدار عددی وارد کنید، این تابع آن را همچنان به رشته تبدیل میکند. برای تبدیل آن به یک عدد صحیح، باید در کد خود از تبدیل نوع (Typecasting) بهطور صریح استفاده کنید.
# Program to check input # type in Python num = input ("Enter number :") print(num) name1 = input("Enter name : ") print(name1) # Printing type of input value print ("type of number", type(num)) print ("type of name", type(name1))
تابع ()raw_input
این تابع در نسخههای قدیمیتر (مانند پایتون ۲.x) کار میکند. این تابع دقیقاً آنچه را که از طریق صفحهکلید وارد میشود، دریافت کرده و آن را به یک رشته تبدیل میکند و سپس آن را به متغیری که میخواهیم ذخیره کنیم، باز میگرداند.
# Python program showing # a use of raw_input() g = raw_input("Enter your name : ") print g
در این برنامه، متغیری به نام g برای ذخیره مقدار متنی استفاده میشود که کاربر هنگام اجرای برنامه وارد میکند. فرآیند وارد کردن دادهها با فشار دادن کلید Enter به پایان میرسد. از تابع ()raw_inputنیز میتوان برای دریافت دادههای عددی استفاده کرد، اما در این حالت باید دادهها را به نوع عددی مناسب تبدیل کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد تبدیل نوع دادهها، میتوانید به منابع دیگر مراجعه کنید.
نکته مهم این است که تابع input() تمامی ورودیها را به صورت پیشفرض به شکل رشته دریافت میکند.
برای دریافت انواع خاصی از دادهها، مانند اعداد صحیح یا اعشاری، از روشهایی مانند تبدیل نوع استفاده میشود. به عنوان مثال:
برای اعداد صحیح: استفاده از int
برای اعداد اعشاری: استفاده از float
این توابع ورودیها را به نوع عددی مربوطه (صحیح یا اعشاری) تبدیل میکنند.
num = int(input("Enter a number: ")) print(num, " ", type(num)) floatNum = float(input("Enter a decimal number: ")) print(floatNum, " ", type(floatNum))
چگونه در پایتون از کنسول ورودی بگیریم؟
کنسول در پایتون، که به آن شل «Shell» نیز گفته میشود، محیطی است که به عنوان یک مفسر خط فرمان عمل میکند. این محیط دستورات را یکی یکی از کاربر دریافت میکند، آنها را تفسیر کرده و اجرا میکند.
اگر دستور واردشده درست باشد، نتیجه یا خروجی آن به کاربر نمایش داده میشود. اما اگر دستور حاوی خطا باشد، کنسول پیام خطا را نشان میدهد تا کاربر بتواند مشکل را اصلاح کند.
کنسول پایتون یکی از ابزارهای اصلی برای تعامل با برنامه و اجرای دستورات به صورت مستقیم است و محیطی ساده و کاربردی را برای اجرای کدها فراهم میکند.
برای اجرای دستورات در پایتون، میتوانید دستور موردنظر خود را در کنسول وارد کرده و با فشار دادن کلید Enter آن را اجرا کنید. آشنایی با کنسول پایتون، که ابزار اصلی تعامل با این زبان است، اولین قدم برای برنامهنویسی با پایتون محسوب میشود.
در کنسول پایتون، نشانهای که ابتدای هر خط ظاهر میشود، سه علامت بزرگتر از (>>>) است. این نشانهها نشان میدهند که کنسول آماده دریافت دستور جدید است. پس از اجرای هر دستور، این علامتها دوباره نمایش داده میشوند و به شما امکان میدهند دستور بعدی را وارد کنید. کنسول تنها دستوراتی را میپذیرد که مطابق با قواعد زبان پایتون باشند و آنها را پس از وارد کردن در کنار این نشانهها تفسیر میکند.
چگونه از پایتون ورودی بگیریم؟
کاربر میتواند دادههای موردنظر خود را از طریق کنسول به برنامه وارد کند. همانطور که پیشتر اشاره شد، برای این کار میتوان از تابع input استفاده کرد.
# input input1 = input() # output print(input1)
میتوانیم ورودی دریافتشده را بهطور مستقیم به نوع داده دلخواه، مانند عدد صحیح، عدد اعشاری یا رشته تبدیل کنیم. این کار با قرار دادن تابع input در داخل تابع تبدیل نوع موردنظر انجام میشود.
تبدیل ورودی به عدد صحیح در پایتون
در مواقعی که به یک عدد صحیح از کاربر نیاز داریم، میتوان ورودی کاربر را از طریق کنسول دریافت کرده و آن را به عدد صحیح تبدیل کرد. بهعنوان نمونه، میتوان دو مقدار (که ممکن است عدد صحیح یا اعشاری باشند) را از کاربر دریافت کرد، آنها را به اعداد صحیح تبدیل کرد و سپس عملیات موردنظر، مانند محاسبه مجموع، را روی آنها انجام داد.
# input num1 = int(input()) num2 = int(input()) # printing the sum in integer print(num1 + num2)
تبدیل ورودی به عدد اعشاری در پایتون
در مواقعی که نیاز به ورودی به صورت عدد اعشاری داریم، میتوان داده واردشده توسط کاربر را به نوع اعشاری تبدیل کرد. این کار به ما امکان میدهد که عملیات محاسباتی دقیقتری را روی ورودی انجام دهیم، مانند جمع یا تفریق اعداد اعشاری.
# input num1 = float(input()) num2 = float(input()) # printing the sum in float print(num1 + num2)
تبدیل ورودی به رشته در پایتون
تمامی انواع ورودیها، از جمله اعداد صحیح و اعشاری، میتوانند به رشته تبدیل شوند. این کار به کمک تبدیل به نوع رشته انجام میشود.
البته لازم به ذکر است که برای دریافت ورودی به صورت رشته، نیازی به تبدیل اضافی نیست، زیرا تابع input به طور پیشفرض دادهها را به صورت رشته دریافت و ذخیره میکند. بنابراین، ورودیهای متنی مستقیماً با استفاده از این تابع قابل دریافت هستند.
# input string = str(input()) # output print(string) # Or by default string_default = input() # output print(string_default)
چگونه یک عدد را در پایتون وارد کنیم؟
برای وارد کردن یک عدد در پایتون، ابتدا از تابع ()input استفاده میکنیم تا ورودی را از کاربر دریافت کنیم. اما توجه داشته باشید که این تابع همیشه ورودی را به صورت رشته (متن) دریافت میکند. بنابراین، اگر بخواهیم عدد وارد شده را به صورت عددی استفاده کنیم، باید ورودی را به نوع داده عددی مورد نظر تبدیل کنیم.
برای مثال، اگر کاربر عدد صحیح وارد کند، باید ورودی را با استفاده از تابع ()int تبدیل به عدد صحیح کنیم. اگر بخواهیم عدد اعشاری وارد کنیم، از تابع ()float برای تبدیل به عدد اعشاری استفاده خواهیم کرد.
بنابراین، ابتدا باید از کاربر ورودی بگیریم و سپس آن را به نوع عددی مناسب تبدیل کنیم تا بتوانیم با آن محاسبات یا عملیات عددی انجام دهیم.
# Eine Zahl eingeben num = input("Geben Sie eine Zahl ein: ") # Eingabe in Ganzzahl umwandeln num = int(num)
چگونه ورودیهای متنی در پایتون گرفته میشود؟
برای گرفتن ورودیهای متنی در پایتون، از تابع ()input استفاده میکنیم. این تابع به طور پیشفرض دادههایی که وارد میشود را به صورت رشته (متن) دریافت میکند. هنگامی که این تابع فراخوانی میشود، برنامه متوقف میشود و منتظر میماند تا کاربر ورودی خود را وارد کند. پس از وارد کردن متن، کاربر باید کلید Enter را فشار دهد تا ورودی ثبت شده و برنامه ادامه پیدا کند.
ورودیهای متنی میتوانند شامل حروف، اعداد یا هر نوع کاراکتر دیگری باشند، اما در هر صورت به صورت یک رشته ذخیره میشوند. اگر نیاز به پردازش یا استفاده از این دادهها به شکلی غیر از متن داشته باشیم، باید آنها را به نوع داده مناسب تبدیل کنیم.
# Geben Sie ein Zeichen ein char = input("Geben Sie ein Zeichen ein: ")
چگونه نوع ورودی را در پایتون بررسی کنیم؟
برای بررسی نوع ورودی در پایتون، میتوانیم از تابع ()type استفاده کنیم. این تابع به شما این امکان را میدهد که نوع دادهای که به یک متغیر یا ورودی اختصاص داده شده است را شناسایی کنید. وقتی دادهای وارد برنامه میشود (مثلاً از کاربر)، پایتون آن را به صورت یک نوع داده خاص مانند رشته، عدد صحیح، عدد اعشاری یا سایر انواع داده ذخیره میکند.
برای بررسی نوع ورودی، پس از دریافت داده از کاربر، میتوانیم از ()type استفاده کرده و نوع دادهای که ورودی به خود گرفته را مشاهده کنیم. این بررسی میتواند به ما کمک کند تا بدانیم ورودی واردشده به عنوان یک رشته است، عدد صحیح است یا عدد اعشاری، و بر اساس آن بتوانیم عملیات مناسبی روی داده انجام دهیم.
در واقع، با این روش میتوانیم اطمینان حاصل کنیم که نوع دادهای که به آن نیاز داریم وارد شده و از آن برای پردازشهای بعدی استفاده کنیم.
user_input = input("Geben Sie etwas ein: ") print(type(user_input))
چگونه یک ورودی را در پایتون چاپ کنیم؟
برای چاپ یک ورودی در پایتون، ابتدا باید ورودی را از کاربر دریافت کنیم. پس از دریافت ورودی با استفاده از تابع ()input، میتوانیم آن را مستقیماً با استفاده از تابع ()print نمایش دهیم. تابع ()print در پایتون برای نمایش اطلاعات یا متغیرها در کنسول استفاده میشود.
وقتی ورودی را از کاربر دریافت کردیم، میتوانیم آن را به عنوان یک پارامتر به تابع ()print بدهیم تا در صفحه نمایش ظاهر شود. این ورودی ممکن است شامل هر نوع دادهای باشد (متن، عدد، یا حتی ترکیبی از آنها)، و تابع ()print به طور خودکار آن را به صورت مناسب در کنسول نشان خواهد داد.
به این ترتیب، فرآیند گرفتن ورودی از کاربر و نمایش آن در کنسول به راحتی انجام میشود.
user_input = input("Geben Sie etwas ein: ") print("Sie haben eingegeben:", user_input)
چگونه زمان را در پایتون وارد کنیم؟
برای وارد کردن زمان در پایتون، معمولاً از تابع ()input برای دریافت ورودی از کاربر استفاده میکنیم. اما به دلیل اینکه زمان معمولاً به صورت فرمت خاصی مانند ساعت، دقیقه و ثانیه وارد میشود، نیاز است که ورودی کاربر را به یک قالب مناسب تبدیل کنیم.
ابتدا کاربر زمان را وارد میکند، مثلاً به صورت “ساعت:دقیقه:ثانیه”. پس از دریافت این ورودی، میتوانیم آن را تجزیه کرده و به یک نوع داده مناسب تبدیل کنیم. در پایتون برای کار با زمان و تاریخ، کتابخانهای به نام datetime وجود دارد که به شما امکان میدهد ورودیهای زمانی را به راحتی پردازش کنید.
زمانی که ورودی زمان را از کاربر دریافت میکنید، ممکن است لازم باشد که فرمت ورودی را بررسی کنید و آن را به نوع دادهای که پایتون میتواند با آن کار کند (مانند شیء datetime) تبدیل کنید. این تبدیل به شما این امکان را میدهد که روی زمان واردشده عملیات مختلفی انجام دهید، مانند مقایسه یا محاسبه اختلاف زمانها.
importiere datetime # Zeit als String eingeben time_str = input("Geben Sie eine Zeit ein (HH:MM:SS): ") # String in Datetime-Objekt umwandeln time_obj = datetime.datetime.strptime(time_str, "%H:%M:%S")
نتیجه گیری
گرفتن ورودی در پایتون یکی از ویژگیهای کلیدی برای تعامل با کاربران است که به برنامهنویسان این امکان را میدهد تا برنامههای خود را پویا و قابل تعامل بسازند. این فرآیند به کمک توابع مختلفی در پایتون امکانپذیر است که میتوانند انواع مختلف ورودیها را از کاربر دریافت کنند. ورودیهایی که میتوان از آنها استفاده کرد شامل متن، عدد صحیح، عدد اعشاری، یا حتی دادههای پیچیدهتر مانند تاریخ و زمان است.
در پایتون، تابع input یکی از ابزارهای اصلی برای دریافت ورودی از کاربر است که به طور پیشفرض ورودیها را به صورت رشته دریافت میکند. این بدان معناست که هر دادهای که وارد شود، ابتدا به عنوان یک متن (رشته) در نظر گرفته میشود. با این حال، اگر نیاز به نوع داده خاصی مانند عدد صحیح یا اعشاری داشته باشیم، میتوانیم ورودیها را به راحتی با استفاده از تبدیل نوع (مثلاً تبدیل به int یا float) به داده مورد نظر تبدیل کنیم.
گرفتن ورودی در پایتون به برنامهنویسان این امکان را میدهد که از دادههای ورودی برای انجام انواع محاسبات، پردازشها و تصمیمگیریهای مختلف استفاده کنند. به طور مثال، میتوان از ورودیهای عددی برای انجام عملیات ریاضی، از ورودیهای متنی برای پردازش اطلاعات کاربر، یا حتی از ورودیهای تاریخ و زمان برای مدیریت و پردازش دادههای مربوط به زمان بهره برد.
این ویژگی باعث میشود که برنامهها در پایتون بیشتر قابل انعطاف و متناسب با نیازهای کاربر باشند، زیرا برنامهنویسان میتوانند ورودیهای مختلف را از کاربران دریافت کرده و بر اساس آنها پاسخهای مختلفی را تولید کنند. بنابراین، گرفتن ورودی در پایتون ابزاری ضروری برای توسعه نرمافزارهای تعاملی و هوشمند است.
سلام میخام یک کدی تو پایتون بنویسم که از کاربر ۲تا ورودی بگیره مثلا ورودی اول یه متن باشه و ورودی دوم یه کاراکتر (h) باشه مثلا و با ورودی دوم اندیس های اون کلمه ای که تو متنه اندیساشو بگه در خروجی ممنون میشم کدو برام بگین که چجوریه
با ()input متن و کاراکتر رو از کاربر میگیریم.
از یک لیست کامپرهنشن همراه با enumerate استفاده میکنیم تا همه اندیسهای کاراکتر مورد نظر در متن رو پیدا کنیم.
در نهایت اندیسها رو چاپ میکنیم.
سلام
چطور میتونیم اعداد بسیار بزرگ رو مثل یک عدد ۳۰ رقمی در پایتون ذخیره کنیم؟
برای ذخیره یک عدد ۳۰ رقمی، کافی است که آن عدد را مستقیما به صورت صحیح (بدون اعشار) در کد بنویسی.
اگه بخوام یه برنامه بنویسم ک کلمه پایتون رو از من بگیره و ده بار چاپش کنه و در غیر این صورت هر کلمه دیگه ای گرفت ۵بار چاپ کنه چه دستوری نیازه
برای نوشتن برنامهای که کلمه پایتون را از شما بگیرد و ده بار آن را چاپ کند و در غیر این صورت هر کلمه دیگر را پنج بار چاپ کند، از دستورات شرطی (if و else) و حلقه تکرار (for) استفاده میکنیم.
سلام مرسی بابت سایت خوبتون.
مچکرم
سلام, چرا input در spyder عمل نمی کند
به نحوه اجرای کد در Spyder مربوط میشود.