پروژه بازی با سی شارپ #C یکی از بهترین راهها برای یادگیری برنامهنویسی شیگرا، کار با رابط کاربری گرافیکی (GUI) و حتی مفاهیم پایه شبکه و گرافیک دوبعدی و سهبعدی هستند. زبان سیشارپ با امکانات قدرتمند خود و پشتیبانی از محیطهایی مانند Windows Forms، WPF و حتی OpenGL، فرصت مناسبی را برای علاقهمندان به ساخت بازیهای ساده و آموزشی فراهم کرده است. دانشآموزان و دانشجویان میتوانند با انجام پروژههای کوچک و جذاب در قالب بازی، منطق برنامهنویسی را بهصورت عملی تمرین کنند و نتیجه کار خود را بهصورت ملموس ببینند.
مقدمه
در این مجموعه، ۱۳ بازی متنوع و کاربردی با زبان سیشارپ معرفی شدهاند که هرکدام دارای سورس کد کامل و قابل ویرایش هستند. این بازیها شامل بازیهای فکری مانند ریورسی و دوز، بازیهای گرافیکی مانند تانک و ماشینسواری، پروژههای سهبعدی با OpenGL مانند خانه 3D یا شبیهسازی منظومه شمسی، و همچنین بازیهای تحت شبکه مانند دوز آنلاین هستند. هر پروژه بهگونهای طراحی شده که علاوه بر جذابیت، مفاهیم کلیدی برنامهنویسی را نیز پوشش دهد و امکان توسعه یا تغییرات دلخواه را برای کاربران فراهم کند.
مراحل آموزش پروژه بازی با سی شارپ
برای ساخت یک پروژه بازی با سیشارپ، ابتدا باید با مفاهیم پایهای این زبان آشنا شد. یادگیری دستورات اولیه مثل شرطها، حلقهها، متغیرها و توابع، برای شروع برنامهنویسی ضروری است. بعد از یادگیری مقدمات، ابزار لازم مثل Visual Studio و اگر از موتور بازیسازی استفاده میشود، Unity باید نصب گردد. Unity این امکان را فراهم میکند که بازیهای دوبعدی و سهبعدی را با زبان سیشارپ پیادهسازی کرد.
در مرحله بعد، باید پروژه جدیدی در محیط Unity ایجاد شود و نوع بازی مشخص گردد. مثلاً میتوان یک بازی ساده پلتفرمر، معمایی یا مسابقهای طراحی کرد. پس از طراحی صحنههای بازی، باید اشیایی مانند کاراکتر اصلی، دشمنها، موانع و آیتمها به صحنه اضافه شوند. سپس نوبت به نوشتن اسکریپتهایی با زبان سیشارپ میرسد که به اشیا جان میبخشند. این کدها شامل حرکت شخصیت، واکنش به برخوردها، امتیازدهی و کنترل پایان بازی هستند.
در ادامه، باید ورودیهای کاربر مانند کیبورد یا موس برای کنترل بازی تعریف شوند. سپس برای جذابتر شدن بازی میتوان افکتهای صوتی و موسیقی زمینه را به آن اضافه کرد. بعد از آن، بازی باید چند بار اجرا و بررسی شود تا اشکالات احتمالی رفع شوند. در نهایت، پس از اطمینان از عملکرد درست بازی، نسخه نهایی آن برای پلتفرم دلخواه ساخته و ذخیره میشود. این مراحل، پایهایترین فرآیند ساخت یک بازی با سیشارپ هستند.
معرفی پروژه بازی با سی شارپ
پروژه بازی با سیشارپ یک برنامه سرگرمکننده است که با استفاده از زبان برنامهنویسی سیشارپ طراحی و پیادهسازی میشود. که در ادامه به معرفی انواع آن پرداخته می شود:
۱- سورس کد بازی شکار پرندگان در سی شارپ #C
در پروژه بازی با سی شارپ، سورس کد بازی شکار پرندگان شامل اسکریپتهایی برای مدیریت حرکت پرندگان، شلیک تیر با ماوس، ثبت امتیاز و نمایش نتیجه بازی است. پرندگان بهصورت تصادفی در صفحه ظاهر میشوند و بازیکن باید با کلیک روی آنها، آنها را شکار کند. این پروژه از کلاسهایی مانند Bird برای کنترل حرکت، Shooter برای شلیک و GameManager برای مدیریت امتیاز و وضعیت بازی استفاده میکند و با افزودن صداها و افکتها، به یک بازی سرگرمکننده تبدیل میشود.
🔗 سورس کد بازی شکار پرندگان در سی شارپ #C
۲- سورس کد بازی فکری ۲۰۴۸ در سی شارپ #C
در پروژه بازی با سی شارپ، سورس کد بازی فکری ۲۰۴۸ در سیشارپ معمولاً با استفاده از ویندوز فرم پیادهسازی میشود و شامل ساخت یک جدول ۴×۴ است که در آن کاشیهایی با مقادیر عددی حرکت کرده و با یکدیگر ترکیب میشوند. بازیکن با استفاده از کلیدهای جهتدار، کاشیها را جابهجا میکند و هرگاه دو کاشی با عدد برابر به هم برسند، با هم جمع میشوند. هدف این است که کاشیای با مقدار ۲۰۴۸ ایجاد شود. در این کد، از آرایهها برای ذخیره وضعیت کاشیها، حلقهها برای بررسی حرکتها، و شرطها برای ترکیب مقادیر استفاده میشود. بازی همچنین شامل کنترل شرایط باخت، تولید عددهای جدید بهصورت تصادفی، و بهروزرسانی رابط گرافیکی در هر حرکت است.
🔗 سورس کد بازی فکری ۲۰۴۸ در سی شارپ #C
۳- سورس کد برنامه نقاشی یا Paint در سی شارپ #C
در پروژه بازی با سی شارپ، سورس کد برنامه نقاشی (Paint) در سیشارپ معمولاً با استفاده از Windows Forms نوشته میشود و امکانات سادهای مانند رسم خطوط، دایره، مستطیل، تغییر رنگ قلم، پاککردن صفحه و ذخیره تصویر را فراهم میکند. این برنامه با استفاده از ابزارهایی مثل ماوس برای رسم، پنل رنگ برای انتخاب رنگ، و کلاسهایی مانند Graphics، Pen و Bitmap پیادهسازی میشود. کاربر میتواند با کلیک و کشیدن ماوس روی فرم، خطوط و اشکال دلخواه را رسم کند و با استفاده از منوها یا دکمهها عملکردهایی مانند پاککردن صفحه یا ذخیرهسازی نقاشی را انجام دهد.
🔗 سورس کد برنامه نقاشی یا Paint در سی شارپ #C
۴- سورس کد برج هانوی در سی شارپ Hanoi Tower به صورت گرافیکی
در سورس بازی #C، سورس کد گرافیکی بازی برج هانوی در سیشارپ معمولاً با استفاده از Windows Forms نوشته میشود و شامل طراحی سه میله (ستون) و تعدادی دیسک با اندازههای مختلف است که کاربر باید آنها را طبق قوانین بازی جابهجا کند. در این برنامه، دیسکها بهصورت رنگی و قابلتشخیص طراحی میشوند و با کلیک کاربر روی میلهها، انتخاب و انتقال دیسکها انجام میگیرد. منطق بازی شامل بررسی قانونی بودن حرکتها (مثلاً قرار نگرفتن دیسک بزرگ روی دیسک کوچک)، ثبت تعداد حرکات و نمایش پیام در صورت تکمیل موفق بازی است. از کلاسهایی مثل Panel, Button, و Graphics برای طراحی گرافیکی، و از لیستها برای مدیریت وضعیت دیسکها روی هر میله استفاده میشود.
🔗 سورس کد برج هانوی در سی شارپ Hanoi Tower به صورت گرافیکی
۵- سورس کد بازی تانک با سی شارپ #C بصورت گرافیکی
در پروژه بازی با سی شارپ، سورس کد بازی گرافیکی تانک در سیشارپ معمولاً با استفاده از Windows Forms نوشته میشود و شامل اجزایی مثل تانک قابل کنترل، گلوله، دشمنان و محیط بازی است. در این برنامه، کاربر میتواند با کلیدهای جهتدار تانک را حرکت دهد و با فشردن یک کلید مثل Space گلوله شلیک کند. از کلاسهایی مانند PictureBox برای نمایش تانک و گلوله، Timer برای بهروزرسانی موقعیتها، و Graphics برای رسم مسیر گلوله و برخوردها استفاده میشود. بازی میتواند شامل موانع، امتیازدهی و شرایط برد و باخت باشد که با کدنویسی مناسب در رویدادهای فرم پیادهسازی میگردد.
🔗 سورس کد بازی تانک با سی شارپ #C بصورت گرافیکی
۶- سورس کد بازی ماشین با OpenGL به زبان سی شارپ #C
در پروژه بازی با سی شارپ، سورس کد بازی ماشین با OpenGL به زبان سیشارپ معمولاً با استفاده از کتابخانههایی مانند OpenTK نوشته میشود که رابطی بین OpenGL و زبان سیشارپ فراهم میکند. در این بازی، کاربر یک ماشین را در یک مسیر دو یا سهبعدی کنترل میکند و با کلیدهای جهتدار، آن را به چپ، راست یا جلو هدایت میکند. طراحی مسیر، ماشین، موانع و پسزمینه به کمک توابع گرافیکی OpenGL انجام میشود و از مفاهیمی مثل دوربین، نور، بافرها، و ترسیم اشیا استفاده میشود. در کنار رسم گرافیکی، منطق برخورد، امتیازدهی و پایان بازی نیز به صورت جداگانه در کد پیادهسازی میگردد. این نوع بازی بیشتر برای پروژههای آموزشی یا نمونهسازی در گرافیک کامپیوتری کاربرد دارد.
🔗 سورس کد بازی ماشین با OpenGL به زبان سی شارپ #C
۷- سورس بازی پینگ پنگ در #C
در پروژه بازی با سی شارپ، سورس کد بازی پینگ پنگ در سیشارپ معمولاً با استفاده از Windows Forms نوشته میشود و شامل دو راکت (یکی برای بازیکن و یکی برای حریف یا کامپیوتر)، یک توپ و منطق برخورد میان آنهاست. حرکت توپ با استفاده از یک تایمر انجام میشود و راکت بازیکن با کلیدهای بالا و پایین کنترل میگردد. در این کد از PictureBox برای نمایش اشیای بازی، از Timer برای بهروزرسانی موقعیتها و از شرطها برای برخورد توپ با دیوارهها و راکتها استفاده میشود. همچنین سیستم امتیازدهی برای هر بار عبور توپ از راکت حریف یا بازیکن در نظر گرفته شده است.
۸- پروژه میله پرچم میدان در OpenGL در سی شارپ #C
در پروژه بازی با سی شارپ، پروژه میله پرچم میدان در OpenGL با زبان سیشارپ معمولاً با استفاده از کتابخانه OpenTK پیادهسازی میشود که امکان استفاده از توابع OpenGL را در محیط #C فراهم میکند. در این پروژه، یک صحنه ساده طراحی میشود که شامل یک پایه یا میدان، میله پرچم و پارچه پرچم است. میله پرچم بهصورت یک استوانه یا مکعب باریک رسم میشود و پرچم معمولاً با استفاده از چندضلعیها (تصویر پرچم) طراحی میگردد. برای طبیعیتر شدن صحنه، از نورپردازی ، رنگبندی و گاهی افکت موجدار شدن پرچم با استفاده از توابع ترسیمی پویا استفاده میشود. این پروژه بیشتر در درسهای گرافیک کامپیوتری یا تمرینهای عملی آموزش OpenGL در #C کاربرد دارد.
🔗 پروژه میله پرچم میدان در OpenGL در سی شارپ #C
۹- پروژه خانه سه بعدی 3D در OpenGL با استفاده از #C
در پروژه بازی با سی شارپ، پروژه خانه سهبعدی در OpenGL با استفاده از زبان سیشارپ معمولاً با کتابخانه OpenTK پیادهسازی میشود و شامل طراحی اجزای یک خانه مانند دیوارها، سقف، در، پنجره و گاهی محوطه اطراف خانه است. در این پروژه از اشکال پایهای سهبعدی مثل مکعب و منشور برای ساخت قسمتهای مختلف خانه استفاده میشود و با تعیین رنگ یا بافت، ظاهر واقعیتری به آن داده میشود. همچنین با استفاده از دوربین قابل حرکت، کاربر میتواند صحنه را از زوایای مختلف مشاهده کند. در این پروژه از مفاهیمی مانند نورپردازی، چرخش، مقیاسدهی و ترسیم با مختصات سهبعدی استفاده میشود که آن را به یک تمرین مناسب برای یادگیری گرافیک سهبعدی با #C و OpenGL تبدیل میکند.
🔗 پروژه خانه سه بعدی 3D در OpenGL با استفاده از #C
۱۰- سورس کد شبیه سازی منظومه شمسی در #C با OPENGL
در پروژه بازی با سی شارپ، سورس کد شبیهسازی منظومه شمسی در سیشارپ با استفاده از OpenGL به کمک کتابخانه OpenTK نوشته میشود و شامل طراحی و حرکت سیارات به دور خورشید است. در این پروژه، سیارات بهصورت اشکال کروی نمایش داده میشوند که با استفاده از ریاضیات، حرکت مداری آنها شبیهسازی میشود. خورشید در مرکز قرار دارد و سیارات مانند زمین و مریخ به دور آن میچرخند. برای شبیهسازی حرکت، از تغییرات زاویهای استفاده شده و از نورپردازی و بافتها برای واقعگرایی بیشتر بهره برده میشود. این پروژه یک تمرین مناسب برای یادگیری مفاهیم گرافیک سهبعدی و OpenGL در #C است.
🔗سورس کد شبیه سازی منظومه شمسی در #C با OPENGL
۱۱- بازی دوز XO تحت شبکه در سی شارپ #C
در پروژه بازی با سی شارپ، بازی دوز (Tic-Tac-Toe یا XO) تحت شبکه در سیشارپ معمولاً با استفاده از Windows Forms و پروتکلهای شبکه مانند TCP/IP پیادهسازی میشود. در این بازی، دو بازیکن میتوانند از دو دستگاه مختلف بهطور همزمان به یک سرور متصل شوند و نوبتی بازی کنند. یکی از بازیکنان علامت X و دیگری O را انتخاب میکند. بازی روی یک شبکه محلی (LAN) یا اینترنت میتواند انجام شود، با این تفاوت که سرور وضعیت بازی را مدیریت میکند و اطلاعات بازی (مثل وضعیت جدول) را بین دو بازیکن ارسال میکند.
🔗 بازی دوز XO تحت شبکه در سی شارپ #C
۱۲- سورس کد بازی فکری ریورسی (Reversi) در #C
در پروژه بازی با سی شارپ، سورس کد بازی فکری ریورسی (Reversi) در سیشارپ معمولاً با استفاده از Windows Forms پیادهسازی میشود. در این بازی، دو بازیکن (یکی با علامت O و دیگری با علامت X) نوبتی سنگهای خود را روی یک تخته ۸×۸ قرار میدهند. هدف این بازی این است که در پایان، بازیکن با بیشترین تعداد سنگها در صفحه برنده شود. سنگها بهطور افقی، عمودی و قطری میتوانند تبدیل شوند، یعنی وقتی یک بازیکن سنگی را روی صفحه قرار میدهد و بین سنگهای حریف قرار میگیرد، این سنگها به سنگهای آن بازیکن تبدیل میشوند.
🔗 سورس کد بازی فکری ریورسی (Reversi) در #C
۱۳- سورس کد بازی مهاجمان فضایی (Space Invaders) در #C
سورس بازی #C، بازی مهاجمان فضایی یک بازی کلاسیک است که در آن بازیکن کنترل یک سفینه فضایی را در پایین صفحه بر عهده دارد و باید به سمت مهاجمان فضایی تیر شلیک کند. مهاجمان بهصورت صفوفی از بالای صفحه به سمت پایین حرکت میکنند و هدف بازیکن این است که تمام مهاجمان را از بین ببرد بدون اینکه سفینهاش توسط گلولههای دشمن آسیب ببیند. بازیکن میتواند با استفاده از کلیدهای جهتدار به چپ و راست حرکت کند و با فشردن کلید Space گلولههایی شلیک کند. هر بار که گلوله به یک مهاجم برخورد میکند، آن مهاجم از صفحه حذف میشود و امتیاز بازیکن افزایش مییابد. بازی بهصورت گرافیکی ساده با استفاده از Windows Forms پیادهسازی شده است.
🔗 سورس کد بازی مهاجمان فضایی (Space Invaders) در #C
نتیجه گیری
در سورس بازی #C، پروژههای معرفیشده در زمینه ساخت بازی با سیشارپ نشان میدهند که این زبان بهراحتی میتواند برای پیادهسازی انواع بازیهای گرافیکی، فکری، آموزشی و حتی تحت شبکه مورد استفاده قرار گیرد. هرکدام از این ۱۳ بازی با هدفی آموزشی طراحی شدهاند و به کاربران کمک میکنند تا در کنار یادگیری مباحث کدنویسی، تجربه عملی در پیادهسازی منطق بازی، طراحی رابط کاربری، کنترل حرکت و واکنشها، و استفاده از تایمرها و رویدادها کسب کنند. این تنوع در پروژهها امکان انتخاب بر اساس علاقه و سطح توانایی را برای دانشجویان و علاقهمندان فراهم میسازد.
در مجموع، استفاده از سیشارپ برای طراحی بازی یک فرصت عالی برای یادگیری برنامهنویسی کاربردی است، چرا که پروژهها علاوهبر جذابیت بصری، مهارت حل مسئله و تفکر منطقی را نیز تقویت میکنند. با دسترسی به سورس کد کامل این ۱۳ بازی، کاربران میتوانند ساختار پروژهها را بررسی، شخصیسازی و حتی توسعه دهند و از این راه، دانش خود را به سطح بالاتری برسانند. این مجموعه نه تنها برای تمرین فردی، بلکه برای ارائه بهعنوان پروژه درسی نیز بسیار مناسب است.