شناسه ها در سی شارپ #C – قوانین و محدودیت ها

تصویر شاخص شناسه ها در سی شارپ

در زبان‌های برنامه‌نویسی، شناسه‌ها «Identifiers» یکی از عناصر کلیدی هستند که برای نام‌گذاری اجزای مختلف برنامه مانند کلاس‌ها «Classes»، متدها «methods»، متغیرها «variables» و برچسب‌ها «tags» استفاده می‌شوند. این نام‌ها توسط برنامه‌نویس تعریف می‌شوند و نقش مهمی در خوانایی و سازمان‌دهی کد دارند. در این مقاله از سری مقالات آموزشی پی استور، به بررسی شناسه ها در سی شارپ #C سپس قوانین، محدودیت‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها بررسی خواهد شد.

مقدمه

زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ #C یکی از زبان‌های پرکاربرد در دنیای نرم‌افزار است که توسط مایکروسافت «Microsoft» توسعه داده شده و از ویژگی‌های قوی و متنوعی برخوردار است. زبان #C به‌عنوان یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی قدرتمند و پرکاربرد، قوانین و اصول خاصی برای تعریف شناسه‌ها دارد که رعایت آن‌ها برای جلوگیری از خطاهای زمان کامپایل ضروری است.

شناسه ها در سی شارپ چیست؟

شناسه «Identifier» نامی است که در برنامه‌نویسی برای شناسایی اجزای مختلف برنامه استفاده می‌شود. این اجزا می‌توانند شامل کلاس‌ها، متدها، متغیرها، برچسب‌ها و سایر عناصر تعریف‌شده توسط کاربر باشند. شناسه‌ها در واقع ابزارهایی هستند که برنامه‌نویسان با استفاده از آن‌ها می‌توانند به اجزای مختلف کد دسترسی داشته باشند و آن‌ها را مدیریت کنند.

تصویری از شناسه ها

شناسه ها در سی شارپ به‌عنوان نام‌هایی برای شناسایی انواع مختلف داده‌ها و عناصر برنامه‌نویسی استفاده می‌شوند. به عبارت ساده‌تر، شناسه‌ها نمایانگر موجودیت‌هایی مانند متغیرها، توابع، کلاس‌ها و فضاهای نام «namespaces» هستند.

مثال

public class Pstore {
    static public void Main () 
    {
          int x;
    }
}

در اینجا تعداد کل شناسه های موجود در مثال بالا ۳ است و نام این شناسه ها عبارتند از:

  • Pstore: نام کلاس
  • Main: نام روش
  • x: نام متغیر

شناسه‌ها می‌توانند نام‌های کوتاه (مانند x و y) یا نام‌های توصیفی‌تر (مانند age، sum، totalVolume) باشند.

توجه: توصیه می‌شود از نام‌های توصیفی استفاده شود تا کدی قابل فهم و قابل نگهداری ایجاد شود.

قوانین تعریف شناسه ها در سی شارپ #C

در زبان #C برای تعریف یک شناسه معتبر، قوانینی خاص وجود دارد که باید به دقت رعایت شوند. در صورتی که این قوانین رعایت نشوند، در زمان کامپایل با خطا مواجه خواهیم شد. این قوانین به شرح زیر هستند:

  • شروع با یک حرف یا زیرخط:  برای تعریف شناسه‌ها، تنها کاراکترهای الفبایی (A-Z، a-z)، علامت زیرخط (_) مجاز هستند. به عنوان مثال، pstore@ یک شناسه معتبر نیست زیرا شامل علامت خاص @ است. شناسه‌ها نمی‌توانند با عدد شروع شوند
  • استفاده از حروف، اعداد و زیرخط: بعد از حرف اول، می‌توان از هر ترکیبی از حروف، اعداد (۰-۹) و زیرخط (_) استفاده کرد. به عبارت دیگر، در سایر بخش‌های شناسه می‌توان از اعداد هم استفاده کرد، به‌شرطی که شناسه با عدد شروع نشود. برای مثال 1_pstore123 ,pstore یک شناسه معتبر است ولی 123pstore یک شناسه معتبر نیست.
  • عدم استفاده از کلمات کلیدی زبان: شناسه‌ها نمی‌توانند به‌عنوان کلمات کلیدی استفاده شوند، در سی‌شارپ، کلمات کلیدی مانند class ,int ,public و سایر کلمات رزرو شده نمی‌توانند به‌عنوان شناسه استفاده شوند. برای استفاده از این کلمات، می‌توانید از پیشوند @ استفاده کنید. برای مثال می توانید از int, @class@  به عنوان شناسه استفاده کنید ولی int ,class یک شناسه نادرست است.
  • شناسه‌های #C از کاراکترهای یونی‌کد پشتیبانی می‌کنند.
  • حساسیت به حروف بزرگ و کوچک: شناسه‌های #C به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند. به این معنا که Variable و variable دو شناسه متفاوت محسوب می‌شوند.
  • شناسه‌های #C نمی‌توانند بیش از ۵۱۲ کاراکتر داشته باشند.
  • شناسه‌ها نباید شامل فاصله‌های خالی باشند.
  • شناسه‌ها نباید شامل دو زیرخط متوالی (__) در نام خود باشند، زیرا چنین شناسه‌هایی برای پیاده‌سازی سیستم رزرو شده‌اند.

مثال

// Simple C# program to illustrate identifiers
using System;

class Pstore {

 // Main Method
 static public void Main()
 {

  // variable
  int a = 10;
  int b = 39;
  int c;

  // simple addition
  c = a + b;
  Console.WriteLine("The sum of two number is: {0}", c);
 }
}

خروجی

The sum of two number is: 49

جدول زیر شناسه‌ها و کلمات کلیدی موجود در مثال بالا را نشان می‌دهد:

شناسه ها کلمات کلیدی
Pstore using
Main public
a static
b void
c int

مشکلات رایج در استفاده از شناسه ها در سی شارپ

استفاده از کلمات کلیدی به‌عنوان شناسه: یکی از مشکلات رایج در برنامه‌نویسی، استفاده از کلمات کلیدی به‌عنوان شناسه است. برای جلوگیری از این مشکل، می‌توان از پیشوند @ استفاده کرد.

استفاده از نام‌های غیرمعمول یا گیج‌کننده: استفاده از نام‌هایی که معنای روشنی ندارند یا طولانی و پیچیده هستند، می‌تواند به فهم کد آسیب بزند.

عدم رعایت حساسیت به حروف بزرگ و کوچک: اگرچه سی‌شارپ به حروف حساس است، اما گاهی اوقات ممکن است در استفاده از شناسه‌ها به این موضوع توجه نکنیم و باعث بروز خطا شود.

نتیجه‌گیری

شناسه‌ها «Identifiers» نقش حیاتی در سازمان‌دهی و شفافیت کد در زبان #C دارند. رعایت قوانین و محدودیت‌های تعریف‌شده برای شناسه‌ها، نه تنها از بروز خطاهای زمان کامپایل جلوگیری می‌کند، بلکه به خوانایی و نگهداری بهتر کد نیز کمک می‌کند. از انتخاب نام‌های توصیفی و معنادار گرفته تا رعایت حساسیت به حروف بزرگ و کوچک و استفاده صحیح از کاراکترها، تمامی این اصول در بهبود کیفیت کدنویسی تاثیرگذار هستند. آگاهی از این قوانین و به‌کارگیری صحیح آن‌ها، برنامه‌نویسان را قادر می‌سازد تا کدی تمیز، حرفه‌ای و قابل فهم ایجاد کنند.


سوالات متداول


آیا می‌توانم شناسه‌ها را با عدد شروع کنم؟

خیر، شناسه‌ها نمی‌توانند با عدد شروع شوند. آن‌ها باید با حرف یا زیرخط شروع شوند.

آیا طول شناسه‌ها محدود است؟

خیر، طول شناسه‌ها محدودیتی ندارد، اما توصیه می‌شود که شناسه‌ها به اندازه کافی توصیفی و کوتاه باشند.

چگونه می‌توانم از نام‌های توصیفی استفاده کنم؟

نام‌های توصیفی باید به‌گونه‌ای انتخاب شوند که بتوانند مفهوم دقیق آن‌ها را بدون نیاز به توضیحات بیشتر منتقل کنند. به‌عنوان مثال، استفاده از نام‌هایی مانند totalPrice یا userName بهتر از نام‌های مبهم مانند x یا data است.

میزان رضایتمندی
لطفاً میزان رضایت خودتان را از این مطلب با دادن امتیاز اعلام کنید.
[ امتیاز میانگین 5 از 8 نفر ]
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع و مراجع:
geeksforgeeks مجله پی استور w3schools

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه دربارهٔ «شناسه ها در سی شارپ #C – قوانین و محدودیت ها»

  1. توضیحات مقاله کاملاً واضح بود. خیلی به من کمک کرد تا خطاهایی که قبلاً به خاطر نام‌گذاری بد داشتم رو برطرف کنم. ممنون



برچسب‌ها:
سی شارپ


پیمایش به بالا